2011-04-29 Nyhet

Grattis Carmel Pharma

EKN gratulerar Carmel Pharma, vinnare av Stora Exportpriset 2011. Utmärkelsen har skapats av Exportrådet och går till ett företag som har uppvisat en stark utveckling av sin export eller utlandsförsäljning under de senaste åren med framgångar på flera marknader. Vinnaren Carmel Pharma har säkrat affärer till Turkiet med EKN-garantier.

Från Exportrådets pressmeddelande kan följande läsas:

Vinnaren Carmel Pharma, Göteborg, utvecklar och säljer PhaSeal - ett säkerhetssystem som skyddar personal och patienter vid hantering av farliga läkemedel. Kunderna utgörs främst av sjukhusapotek och cancerkliniker i snart 40 länder.

Juryns motivering lyder

”Årets vinnare Carmel Pharma utvecklar och säljer systemet PhaSeal för sluten hantering av hälsofarliga läkemedel. Kunderna utgörs främst av sjukhusapotek och cancerkliniker. Företaget startades 1994 men verklig fart fick försäljningen först efter ett ledningsskifte 2005. Man satsade på en strategi med lokal närvaro och upprepade forskningsstudier för att stärka försäljningsargumenten. Detta har lett till en imponerande snabb och mycket lönsam internationell expansion, och företaget finns idag i nära 40 länder.”

Carmel Pharma om EKN

Företaget har säkrat delar av sin export med EKN-garantier.

-Turkiet är en viktig marknad för oss och här har det gått bra - vi har vuxit mycket, säger Lennart Bergström, Vice President Chief Financial Officer. Därför har vi vänt oss till EKN för att säkra våra risker. Samarbetet med EKN har fungerat bra, de arbetar på ett proffsigt sätt.

EKN:s generaldirektör om Carmel Pharma

-Jag vill verkligen gratulera Carmel Pharma till utmärkelsen Stora Exportpriset, säger generaldirektör Karin Apelman. Det är viktigt att våra framgångsrika exportörer uppmärksammas på detta sätt. Det är också roligt att EKN kunnat hjälpa Carmel Pharma i deras exportsatsningar – ett samarbete som jag hoppas kan både fortsätta och utvecklas i framtiden.

Mer om Carmel Pharma och Stora Exportpriset

Företagets affärsidé är att förbättra livskvaliteten för personal som bereder, administrerar och avfallshanterar toxiska läkemedel genom att erbjuda PhaSeal, ett unikt medicintekniskt system med vetenskapligt dokumenterade fördelar. Det Stora Exportpriset instiftades av Exportrådet för sju år sedan.
www.carmelpharma.se
Stora Exportpriset 2011