sksksksksk
2012-05-29 Nyhet

EKN tecknar nytt återförsäkringsavtal med Sydkorea

Överenskommelsen befäster EKN:s och K-sures (Sydkoreas exportkreditgarantiinstitut) avsikt att stärka exportfrämjandet för svenska och sydkoreanska företag. Återförsäkringsavtalet undertecknades i dag i samband med Sveriges statsbesök i Sydkorea den 30 maj till 1 juni 2012, där EKN deltar i näringslivsdelegationen.

- Jag är glad över att vi nu har den här överenskommelsen på plats, säger Karin Apelman, EKN:s generaldirektör. Avtalet stärker vårt gemensamma uppdrag att främja svenska respektive sydkoreanska näringslivets internationalisering.

I den globala handeln är samarbeten mellan exportkreditinstitut betydelsefulla. Många exportaffärer omfattar leverantörer i flera länder. Samarbetet mellan nationella exportkreditinstitut underlättar sunda garantilösningar.

Ett exempel på ett svenskt företag som kan dra nytta av återförsäkringsavtalet är Volvokoncernen som bland annat tillverkar grävmaskiner i Sydkorea.

- För att kunna sälja våra produkter världen över så är det viktigt med väl fungerande finansieringslösningar, säger Anders Osberg, CFO och EVP Finance and Business Support på AB Volvo. Samarbetet med EKN ger oss möjligheten att agera både snabbt och säkert mot våra kunder.

EKN har återförsäkringsavtal med arton exportkreditinstitut i världen, inklusive K-sure i Sydkorea.

________________________________________________________________________

EKN (Exportkreditnämnden) försäkrar företag och banker betalning vid export. En garanti kan vara förutsättningen för att kunna erbjuda köparen kredit och kan också möjliggöra bättre finansiering. EKN är en statlig myndighet som finansieras med garantitagarnas premie.

PDF Pressmeddelande

kommunikationschef