2012-12-03 Nyhet

Finansiering ger konkurrensfördel för Skaltek

Skaltek är ett företag som alltid har gått sin egen väg. En stark egen vision genomsyrar allt från produktutveckling till medarbetaransvar – och vilka marknader man satsar på. För att kunna satsa på valda marknader har företaget sedan flera år ett samarbete med EKN, som med sin garanti för fordringsförlust underlättar för Skaltek att erbjuda sina kunder konkurrenskraftiga finansieringslösningar.

Skaltek utvecklar kompletta linjer för förpackning och hantering av kablar i snart sagt alla dimensioner. Sedan starten 1973 ligger fokus på att uppnå optimal kvalité.

Bra konkurrensmedel

Öystein Skalleberg är grundare och vd på Skaltek. Han berättar om hur EKN kommer in i bilden:

– Många nya kunder i tillväxtmarknader – i vårt fall handlar det i första hand om Brasilien – är i uppbyggnadsfasen av sin verksamhet och kan ha svårt att finansiera och tjäna pengar på sin investering direkt. Vi kompromissar aldrig med kvalitén, så det är mycket tack vare bra finansieringsvillkor vi kan konkurrera så framgångsrikt som vi faktiskt gör.

Snabb och smidig hantering

Skalteks bankkontakt Fredrik Holmqvist på SEB i Solna, kommenterar:

– Med EKN:s garantier kan vi hjälpa Skaltek att erbjuda sina kunder bra finansiering även på tillväxtmarknader. Skaltek har en garantiram som vi avropar löpande. Det ger en snabb och smidig hantering både för oss på banken, för Skaltek och för deras kund.

EKN lyfter 95 procent av risken

I de flesta fall kan EKN lyfta av upp till 95 procent av risken. Med EKN:s garanti som säkerhet kan SEB ge Skaltek ”betalt” för sin leverans direkt – och Skalteks kunder får tid på sig att få pay-back på sin investering.

– Det här underlättar för alla, konstaterar Öystein.

En affär blev sju

Öystein ger ett exempel på hur det har fungerat i praktiken:

– Vi har en kund som tillverkar kabel i Brasilien. När de startade verksamheten tvekade de länge innan de valde oss som leverantör – eftersom vi inte var billigast. Tack vare bra finansiering gjorde man det ändå och investerade cirka fyra miljoner kronor i en ny förpackningslinje. Sedan dess har de köpt ytterligare sex linjer i takt med att de har vuxit. Kunderna lär sig att de kan räkna hem svensk kvalité bara de får möjlighet.

Våra kunder berättar

Ta del av fler exempel på EKN stöttar svenska exportaffärer
Våra kunder berättar