Börje Salming

Fotograf: Salming Hockey

2012-02-09 Nyhet

Garanterad hockeyframgång

Börje Salming är en av de främsta ishockeyspelarna genom tiderna. Efter 17 framgångsrika år i NHL kom han tillbaka till Sverige och spelade i AIK 1990-1993. Nu driver han flera affärsverksamheter och med hjälp av exportkreditgarantier ska ett av bolagen, Salming Hockey, växa snabbare i Ryssland.

Salming Hockey exporterar hockeyutrustning till ett 15-tal länder, varav Tjeckien, Kanada, Rumänien, Norge, Storbritannien och Ryssland är de största. Tillväxten har varit allra starkast i Ryssland där företaget har kontakt med en av landets största importörer, Sportlegion. Nu ökar chansen till en ännu högre tillväxttakt.

- Tidigare har vi inte kunnat erbjuda krediter till kunder i Ryssland eftersom riskerna varit för höga, säger Peter Öster, styrelseordförande i Salming Hockey. Nu när vi försäkrar våra kundfordringar genom EKN blir det möjligt att erbjuda krediter - det stärker vår konkurrenskraft avsevärt.

Börje Salming, som lirar på flera positioner i Salming Hockey (produktutvecklare, styrelseledamot, delägare och ambassadör), är mycket positiv:

- Det är riktigt kul att vi stärker våra kort i Ryssland, inte minst med tanke på att vinter-OS går av stapeln i Sotji 2014, säger Börje Salming.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Garanti för kundfordringar

Garanti för kundfordringar täcker risken att din köpare i utlandet inte betalar fordran enligt avtal. Denna garanti skyddar mot händelser som inträffar från och med dagen då fordran uppstår, vilket oftast är när du levererar.

Med en EKN-garanti vet du att du får ersättning om din kund inte betalar, vilket underlättar för dig att erbjuda kunden kredit.

Du kan också använda garantin som säkerhet om du väljer att låta en bank eller ett annat kreditinstitut finansiera affären. Då överlåter du fordran och rättigheterna under garantin till finansiären.

Om EKN:s garanti för kundfordringar

Läs mer om garantier för exportkrediter