2012-10-04 Nyhet

Världens kreditförsäkrare möts i Stockholm

EKN är värd för Bernunionens årsmöte den 8-11 oktober 2012. Bernunionen är en internationell branschorganisation för investerings- och kreditförsäkringsinstitut. I fjol försäkrade medlemmarna internationell export och investeringar för rekordhöga 1,8 biljoner dollar, motsvarande drygt tio procent av den internationella handeln.

- Vi ser fram emot att träffa våra branschkollegor runt om i världen och välkomnar dem till Stockholm, säger Karin Apelman, EKN:s generaldirektör.

- Erfarenhetsutbyte i globala nätverk som Bernunionen är särskilt viktigt i och med oron i världsekonomin.

Inklusive Bernunionens Pragklubb har branschorganisationen 78 medlemmar från över 60 länder.

Syftet med årsmötet är att utbyta information och erfarenhet om riskbedömning och behovet av exportkreditförsäkringar i den globala handeln.

- Bernunionens affärsvolym visar att kreditförsäkrare medverkar i exportaffärer som aldrig tidigare, säger Johan Schrijver, Bernunionens president. Våra medlemmar fortsätter både att ta risk i dessa turbulenta tider och lansera nya produkter som hjälper exportörer att öka sin försäljning.

Läs även

kommunikationschef