2013-09-23 Nyhet

Möt EKN:s nya chef för SME

Carl-Johan Karlsson är ny chef för EKN:s affärsområde för små och medelstora företag. Här svarar han på fyra snabba frågor.

Vad lockar med EKN?

- EKN har ett mycket spännande uppdrag att främja svensk export. Det innebär att kontaktytan med företagare både är djup och bred. Det handlar om att stötta entreprenören i Tomelilla att sälja sina produkter i Taiwan - det är väldigt inspirerande.

Du har tidigare varit i kontakt med EKN som kund – hur har det varit?

- Ja, som försäljningschef för olika marknader runt om i världen har jag haft EKN med i diskussioner kring exportaffärer för att minska betalningsrisken. Min upplevelse är att EKN är en bra partner med lång erfarenhet av internationella affärer och en pigg organisation.

EKN försäkrar risker – är du en risktagande person?

- Att göra affärer är att ta risker. Jag tar kalkylerade risker. Jag gillar försäkringar men skulle aldrig helförsäkra en gammal bil.

Vad tror du är viktigast för att få SME-företag att växa på nya marknader?

- De personliga relationerna är naturligvis viktiga - att hitta en bra köpare av sina produkter. Det finns naturligtvis många trösklar att ta sig över - juridiska, administrativa, finansiella, logistiska, kulturella och inte minst mentala. Men det behöver inte vara så stor skillnad på att exportera till Finland och att exportera till Filippinerna.

Carl-Johan har lång erfarenhet av exportfinansiering och försäljning av finansieringslösningar. Närmast kommer Carl-Johan från en tjänst som försäljningschef region Asia & Pacific på Crane Currency och dessförinnan från en tjänst som vd för Tetra Laval Credit.

Carl-Johan Karlsson
carljohan.karlsson@ekn.se