EKN gratulerar årets Exportgasell
2015-04-30 Nyhet

EKN gratulerar årets Exportgasell

Tillväxtföretaget SmartShake, med export till 70 länder, utsågs till årets Exportgasell. EKN:s generaldirektör Karin Apelman delade ut det nyinstiftade priset på premiären av 2015 års Di Gasell i Stockholm.

– Vi hoppas att priset ska inspirera fler företag att satsa på export till tillväxtmarknader, säger Karin Apelman.

Exportgasellen är ett nytt pris som syftar till att uppmärksamma snabbväxande exportföretag. EKN har deltagit i utformningen av priset och att utse vinnaren.

SmartShake vinner priset för att de ”medvetet har satsat på tillväxtmarknader, etablerat ett globalt varumärke och på kort tid vuxit framgångsrikt internationellt”.

– Vi är stolta och glada över utmärkelsen som blir en extra sporre för vår fortsatta exportsatsning. Vi upplever att svensk innovation och svensk kvalitet är ett starkt säljargument ute i världen, säger Tommy Veittikoski, vd på SmartShake.

SmartShake tillverkar och säljer ”shakers” för sportdrycker med smarta förvaringslösningar och kundanpassad design. Sedan starten 2010 har omsättningen ökat från 3,3 miljoner kronor till 73,4 miljoner kronor 2014. Företaget satsar internationellt och finns i 70 länder, däribland ett flertal tillväxtmarknader i Asien, Latinamerika och Afrika.

För att vinna Exportgasellen krävs att:

-       företaget exporterar till tillväxtmarknader

-       företaget har en substantiell export i förhållande till den totala omsättningen

-       företaget har export till tillväxtmarknader som en uttalad och medveten affärsstrategi