Publicerad
- EKN möter
- Trender
Årets julklapp går på export
Trangias stormkök tillverkas fortfarande i samma jämtländska by som 1925, då företaget grundades. Den stora skillnaden mot då är att exporten från lilla Trångsviken idag går till hela världen – och det är inte bara i Sverige som utomhusmatlagning ser ut att bli årets julklapp.
Med sina 251 invånare är jämtländska Trångsviken knappast någon metropol. Men här produceras en svensk världssuccé – stormköken från Trangia – och det har de gjorts i snart 100 år. Tillsammans med Primus är Trangia en av de två stora svenska tillverkarna av stormkök och annan utrustning för att laga mat i det vilda. Och i år, kanske påeldat av den pågående coronapandemin, har stormköket blivit utsett till årets julklapp.
Magnus Rydell, som är vd för Trangia, säger dock att vildmarkstrenden var stark redan innan pandemin.
– Pandemin och dess konsekvenser för hur vi lever och reser har så klart gjort sitt till, men man gör det nog väl enkelt för sig om man säger att det här är en ren effekt av corona. I grunden ligger ett stort och ökande intresse för vildmarken – och det lugna och kanske enklare livet.
70 procent export – till Norden och Asien
Trangias tillväxtsiffror ger Magnus Rydell rätt. Företaget ökade sin omsättning med 20 procent både 2018 och 2019, och i år ser tillväxten ut att landa på runt 50 procent. Det ger en försäljning på drygt 90 miljoner kronor. Och 70 procent av försäljningen går till andra länder.
– I Sverige, Norge, Danmark och Finland kommer vi att dubbla försäljningen i år. Men vi ser också en stor ökning av försäljningen i Japan och på andra asiatiska marknader som Kina, Hong Kong och Sydkorea. Här handlar vår försäljning inte så mycket om campinglivet – utan om att våra produkter passar in i hur människor lagar sin mat till vardags.
Just den asiatiska marknaden spelar en stor roll i Trangias tillväxtresa, och Japan kommer nästa år att vara Trangias största marknad. Och det har varken med Corona-pandemin eller en strategisk exportplan att göra – utan om en fem år gammal japansk serietidning.
Serietidningen skapade japansk tillväxt
– I en populär Manga-tidning använde de en matdosa från Trangia för att koka ris i, och det har blivit början på vår tillväxtresa i Asien. I år kommer vi att sälja 400 000 matdosor i Japan, vilket kan jämföras med att vi väntas sälja cirka 30 000 kompletta stormkök i Sverige.
Matdosan passar alldeles utmärkt för att tillreda olika risrätter, vilket går väl hem på den asiatiska marknaden. Även kaffepannorna säljer bra i Asien, där många lagar sin mat utomhus till vardags.
Två andra länder där Trangia har en stark närvaro är Tyskland och Storbritannien. Och här har faktiskt beskedet om att stormköket är årets svenska julklapp väckt intresse.
– Det trodde jag faktiskt inte, men vi har blivit intervjuade i tysk radio av just den anledningen. Och brittiska BBC har också kontaktat oss och vill veta mer, så utnämningen röner tydligen internationellt intresse.
Ett angenämt problem
Årets julklapp, en redan stark friluftstrend och expansionen i Asien har gett Trangia ett angenämt problem – deras största utmaning just nu är att kunna leverera tillräckligt många produkter. På Trangias egen webbshop har de till och med satt begränsningar på hur många matdosor varje kund får köpa.
– Ja, just nu är vår utmaning att kunna leverera, och det är det vi arbetar främst med att lösa. Jag tror nämligen att den här utvecklingen kommer att fortsätta. För när allt i världen går så snabbt så handlar våra produkter mer om att kunna checka ut och ta det lite lugnt.