Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Bico:s utvecklingsresa

Bico grundades 2016 som Cellink, med ett revolutionerande patent inom biobläck i ryggen. Genom att kunna skriva ut mänsklig vävnad i 3D har Bico tagit ett steg närmare att över tid kunna göra det möjligt att bioprinta mänskliga organ för transplantation. Men användningsområdena är fler än så, förklarar Isabelle Ljunggren som är kommunikationschef på Bico.

– Vi gör det möjligt att till exempel printa en cancersjuk patients tumörceller för att på ett effektivt sätt kunna testa olika behandlingar utanför kroppen. Och vi kan eliminera djurförsök genom att i stället testa hudvård direkt på printad mänsklig vävnad. Det här innebär att man slipper onödiga djurförsök och testerna blir även mer tillförlitliga än när man testar på till exempel möss – som ju trots allt skiljer sig en hel del från människan.

Årets exportsuccé prisutdelning

Bicos vd Erik Gatenholm tar emot priset för Årets exportsuccé från
utrikeshandelsminister Anna Hallberg och Prins Daniel.

Idag, bara fem år senare, har Cellink blivit Bico och förvärvat ett stort antal företag inom bland annat biosciences samt diagnostik.

– Målet är att kombinera biologins krafter med teknologier som automation, robotik, AI och datavetenskap för tillsammans med våra kunder skapa lösningar som ger människor ett bättre och hälsosammare liv. Det kan låta stort och kanske aningen vagt vid första anblicken, men för oss är det ett konkret och möjligt mål.

Ni har kommit långt på bara fem år – men hur började er exportresa?

– Den började med vår allra första kund, som faktiskt var ett amerikanskt bolag. Vi tänkte globalt från dag ett och Sverige var faktiskt vår fjärde marknad. Vi har aldrig sett Sverige som en marknad framför andra, utan vi har alltid tänkt globalt och det har nog varit en viktig del i vår framgång.

Vilka är era kunder?

– Det är kunder inom till exempel akademin som genomför forskningsprojekt, läkemedelsbolag och även bolag inom diagnostik och kosmetik- och skönhetsindustrin. Och våra kunder är viktiga, för det är de som – med hjälp av våra instrument och produkter – kommer att utveckla lösningar som kan göra stor skillnad.

Nu har ni kunder i 65 länder, hur har det gått så snabbt?

– Framför allt tror jag att det handlar om att vi är så väldigt kundfokuserade. Allt vi gör handlar om att skapa lösningar för våra kunder. Vi vill vara så nära våra kunder som möjligt, verkligen förstå deras behov på djupet och utveckla våra produkter och erbjudanden tillsammans med kunderna.

Hur gör ni då för att vara nära kunderna?

– Det handlar dels om att förstå deras behov och deras utmaningar, vilket hjälper oss som bolag att bli innovativa i vår produktutveckling. Och det handlar också om att ha rätt medarbetare och ett starkt team – duktiga säljare och utvecklare som brinner för det vi gör och som ser vilken skillnad och nytta Bico kan göra för kunderna.

Till sist, vilka är era tre bästa tips till andra företag som just är i början av sin exportresa?

– Vi har ju ett erbjudande som skiljer sig från många andra exportföretags, men våra framgångsfaktorer skulle jag säga gäller oberoende av vilken bransch man är i.

1. Kunderna först. Det tåls att upprepas, men att verkligen arbeta tillsammans med kunderna mot gemensamma mål ger effekt. Det ökar kundnöjdheten, men gör också att vi utvecklar vårt erbjudande och våra produkter.

2. Medarbetarna är allt. Med rätt medarbetare och team är allt möjligt.

3. Fokusera. Det är lätt att man vill springa på allt i början, men jobba metodiskt och fokusera era ansträngningar. Hitta bra samarbetspartners och distributörer som ni väljer med omsorg, snarare än att låta dem välja er, säger Isabelle Ljunggren.