Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Viking Malt förser den svenska bryggeribranschen med malt. Men de har inte bara svenska bryggerier på kundlistan. Marknader i Afrika och Centralamerika är vardagsmat för det Halmstadsbaserade företaget.

– Våra huvudmarknader finns i de delar av världen där man inte odlar maltkorn. Och våra konkurrenter är framförallt de andra europeiska producenterna, säger Malin Andersson försäljningschef på Viking Malt.

Viking Malt exporterar årligen 150 000 ton svensk malt till bryggerier och destillerier världen över. Exporten uppgår till omkring 600 miljoner kronor årligen. Det är en exportandel på 75 procent. Företaget fick nyligen ta emot priset Årets Livsmedelsexportör, ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet.

Läget viktigt för exporten

Att jobba med malt är komplext. Det är en skör produkt som måste hanteras varsamt med så få omlastningar som möjligt. Viking Malts huvudkontor ligger i finska Lahti men den största produktionsanläggningen finns i Halmstad. Läget direkt i Halmstad hamn gör att inga mellanhänder behöver lasta malten på båtar utan den kan gå direkt från det egna lagret till båtarna.

– Vår största utmaning är helt klart att vi jobbar med en levande produkt. Vi är beroende av storleken och kvaliteten på årets skörd. Förra årets torka resulterade i en liten skörd med en hög proteinhalt. Det innebär att vi behövt importera maltkorn för att säkerställa våra leveranser, säger Malin Andersson.

Efterfrågan i Brasilien ökar

Nyligen fick företaget en förfrågan från en kund i Brasilien. Den brasilianska ölkonsumtionen har börjat ta fart de senaste åren. Samtidigt som konsumtionen ökar går man också över till premiumprodukter, där man brygger på bara malt istället för att använda billigare ersättningar som socker och majs. Det är bra för Viking Malt. Men eftersom risknivån i affären var hög var det inte säkert att projektet skulle gå igenom.

– Tack vare att vi tog hjälp av EKN som ställde ut en garanti för vår kundfordring behövde vi inte kräva förskott från vår kund. Det har underlättat för oss och vi kommer att leverera mer även under hösten till Brasilien, säger Malin Andersson.