Publicerad
- Bank
"Då var vi tvungna att byta bank"
Yubico är det svenska datasäkerhetsbolaget som tidigt etablerade sig i Silicon Valley och idag omsätter 1,5 miljarder kronor. Här berättar Yubicos grundare, tidigare vd och numera ”chief evangelist” Stina Ehrensvärd om tillväxtresan, hur de valde bank och vad de uppskattar mest i samarbetet med sina företagsrådgivare.
Yubicos innovation är en hårdvarubaserad säkerhetsnyckel som användaren ansluter till en dator eller mobil för att säkert kunna logga in på digitala konton. Idén bakom den så kallade YubiKey är att digitala nycklar inte kan ge ett tillräckligt starkt skydd mot de senaste och mest avancerade nätfiskeattackerna. Men det kan en fysisk säkerhetsnyckel. Och kunderna håller med. I dag omsätter Yubico drygt 1,5 miljarder kronor och exporterar till stora delar av världen.
– YubiKey är en personlig säkerhetsnyckel som säkrar tillgång till närmare 1 000 olika IT-system och internettjänster. Den här metoden är både säkrare och enklare att använda än traditionella bankdosor, inloggningsappar eller engångskoder som skickas till mobilen, förklarar Stina Ehrensvärd.
Vilka är era kunder?
– Vi har kunder i alla segment i samhället, både i offentlig och privat sektor. Våra första största kunder var de stora techbolagen i Silicon Valley. Det senaste året har våra intäkter framför allt ökat från den finansiella sektorn, myndigheter och större börsbolag. Men vi har även en mindre andel säkerhetsmedvetna privatpersoner som köper våra produkter via olika webbutiker.
Hur ser er export ut idag?
– Ett år efter att bolaget grundades lanserade vi vår första YubiKey. Genom en internationell podcast fick vi faktiskt flera internationella kunder innan vi hade vår första svenska kund. Över 95 procent av försäljningen sker till kunder utanför Sverige – främst till USA, Tyskland, Kanada, Storbritannien och Australien.
Vad är viktigast för Yubico i ert samarbete med banken?
– En av de viktigaste delarna är att banken kan hantera och ta emot betalningar från våra internationella kunder. I Sverige var vi faktiskt tvungna att byta bank när vår första bank inte längre kunde acceptera betalningar från icke-europeiska länder. Det var en ”dealbreaker”. Idag har vi SEB och vi är nöjda med deras stöd på vår tillväxtresa.
Finns det andra ”dealbreakers”, saker som kan få er att byta bank?
– Ja, att inte ha kunskap om vårt bolag. Vi har till exempel flera internationella banker som själva använder vår teknik för att säkra access till sina IT-system för både anställda och kunder. Vår ideala bank har intresse av att hjälpa oss växa och vill vara en partner i arbetet att utveckla nästa generations säkrare och enklare nationella ID-system – och även då som kund till oss.
Vilka andra saker är värdefulla för Yubico – i hårda eller mjuka värden?
– Rent konkret är det betydelsefullt att bankerna vi jobbar med är effektiva och konkurrenskraftiga i en eventuell kreditprocess, samt att de erbjuder effektiva CM-lösningar som stödjer automatisering av in- och utbetalningar på ekonomiavdelningen. När det gäller mjuka värden är goda relationer och samarbete mellan olika kompetenser nyckeln till att bygga framgångsrika team. Och det gäller även i vår relation med rådgivaren på banken.
Till sist, vilket är ditt bästa tips till banker och företagsrådgivare som vill hjälpa sina kunder att växa?
– Försök att se tillväxtpotentialen hos era kunder och förstå de större samhällsutmaningar som bolaget adresserar. Banken kan vara en viktig katalysator och främja innovationskraft i större förändringsprocesser mot en säkrare och hållbarare värld. I Yubicos fall bidrar vi till ett säkrare internet, vilket är kritiskt inte bara för alla banker utan för hela samhället.