Publicerad
- Case
- Finansiering
Draget som öppnade dörren till Östeuropa för Chevalier
Jakt- och lifestylemärket Chevalier går starkt i Sverige och Europa. Idag står Östeuropa för en stor del av Chevaliers export – men de var nära att tacka nej till den stora beställning som skulle säkra deras plats på marknaden.
Företaget Chevalier grundades på 1950-talet i Dalsjöfors av Arne Lundberg, en man med ambitionen att skapa en riktigt bra ridbyxa. I dag tillverkar Chevalier förutom ridbyxor även hundratals andra klädesplagg och accessoarer för jakt, friluftsliv och country living – från den klassiska tweedkavajen till kevlarförstärkta byxor för vildsvinsjakt.
Chevalier omsätter drygt 90 miljoner kronor per år och 60 procent av omsättningen kommer från export. Huvudmarknaderna utanför Sverige är Norge, Tyskland och ett flertal länder i östra Europa.
– Vi är ett nischföretag som säljer mycket till jägare, så länderna där vi är stora har alla en levande jaktkultur. I Östeuropa handlar det bland annat om Baltikum, Ryssland, Ukraina, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Vitryssland, Bulgarien och Rumänien, säger Niklas Nilsson, vd på Chevalier.
Stor beställning fick dem att tveka
Att Chevalier blev stora just i Östeuropa kopplar Niklas Nilsson bland annat till en satsning som gjordes för drygt tio år sedan. Företaget hade fått en stor förfrågan från en östeuropeisk kund, men just faktumet att den var så stor fick dem att tveka.
– Som ett mindre, privatägt klädbolag har man ofta mycket kapital bundet i framtiden. Det tar lång tid från utveckling och produktion till leverans och betalning. Därför har man ofta finansieringsutmaningar och stora beställningar som denna utgör då en väldig risk. Skulle kunden av någon orsak inte kunna betala är verksamheten i fara.
För att få hjälp med sin stora förfrågan vände sig Chevalier till EKN som kunde gå in som garant för den östeuropeiska kundens betalning. Det gjorde att Chevalier tackade ja till beställningen.
– Och det var tur; den ordern var ett viktigt steg för oss i sydöstra Europa. Men än idag, när vi har en dubbelt så hög omsättning som vi hade då, kan vi stå inför liknande utmaningar med ”för stora” förfrågningar. Det är en vanlig situation för privatägda klädbolag, säger Niklas Nilsson.
Växer i Tyskland
Marknaden där Chevalier just nu växer mest är dock inte Östeuropa utan Tyskland, något som gör Chevaliers vd väldigt glad (”Är du inte stark i Tyskland så är det svårt att bli stor i Europa.”) Enligt företagets exportchef Henrik Claesson finns flera möjliga orsaker till framgångarna i landet.
– Dels har vi fått till ett par starka samarbeten och dels har Tyskland en tradition av drevjakt som våra kollektioner passar bra för. Eftersom våra plagg är anpassade efter det nordiska klimatet fungerar de också bra i de tyska skogarna, säger Henrik Claesson.
En annan orsak till den positiva utvecklingen är att allt fler tyska kvinnor sträcker sig efter geväret – 30 procent fler kvinnor tog jägarexamen i Tyskland 2020 jämfört med 2019. Chevalier har sett en liknande utveckling i Norge och även till viss del i Sverige.
– Det är troligtvis en pandemieffekt, folk har generellt ägnat sig mer åt friluftsaktiviteter på hemmaplan under året. Men det kan även vara kopplat till ett växande intresse för viltkött – ambitionen att äta hållbart lockar ut allt fler i skogarna och den trenden kommer nog att hålla i sig, säger Henrik Claesson.
Chevaliers tips – så lanserar du ditt nisch-märke utomlands
- Ta fram stark produkt och se till att bygga ett gediget varumärke.
- Internet är ett bra verktyg för att identifiera potentiella kunder och partners, men för att utvärdera dem behöver du också besöka dem på plats.
- Håll koll på marknadens regelverk. I Tyskland finns exempelvis ett producentansvar för förpackningsmaterial och du som leverantör behöver därför ha koll på hur era förpackningar ska tas om hand.
- Sysslar ni med klassisk distribution, satsa på ett land i taget – kostnaderna per land är höga.