Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

BabyBjörn grundades 1961 av Björn Jakobson och hans svägerska Elsa Jakobsson. I dag har många svenskar en relation till varumärket – och bärselen som är dess signum. Men det är exporten som står för 96 procent av företagets totala försäljning. Och e-handeln är en viktig komponent i exportstrategin.

– Det är en viktig kanal för oss redan nu och vi ser att den kommer bli ännu viktigare de kommande åren. Försäljningen från e-handeln utomlands står för ungefär fem procent av vår totala försäljning, säger Johnn Wahlgren, Digital Business Manager på BabyBjörn.

Johnn Wahlgren från BabyBjörn.

Erfaren exportör

Redan i början av 1960-talet såldes BabyBjörns produkter utomlands. Då var det – förutom Norden – England och Tyskland som var de viktigaste marknaderna. I dag är även USA och Frankrike stora marknader där framförallt e-handeln är på stark frammarsch. För att lyckas i exporten har det varit viktigt att förstå de olika preferenserna på olika marknader.

– Konsumenternas förväntningar skiljer sig en del i bemötande samt vilka vanor man har runt betalning och frakt. Det som fungerar bra i Sverige är inte alltid optimalt i andra länder. Som exempel är betalningslösningen PayPal inte särskilt betydelsefull i Sverige men ett måste för oss i Storbritannien där en tredjedel av våra köp görs genom PayPal, säger Johnn Wahlgren.

En annan utmaning har varit de många lokala lagar och regler att förhålla sig till vid e-handel. De kan vara lätta att missa trots att man tror sig ha gjort hemläxan.

¬– Vi har sprungit på några minor runt lagar och förordningar längs vägen men vi har alltid kunnat hitta nya lösningar, säger Johnn Wahlgren.

Preferenserna varierar över världen

Ett led i att bättre förstå kundernas preferenser har varit att satsa på egna kanaler för e-handeln och alltså inte använda sig av etablerade sajter i olika länder. Det har gett mycket insikter i behoven och de utmaningar småbarnsföräldrar ställs inför i olika länder. De svenska rötterna har också varit en viktig del av marknadsföringen.

– När det gäller säkerhet och design har Sverige en fin tradition och vi vill fortsätta utveckla produkter som stärker den uppfattningen. Att BabyBjörn är svenskt är också något som våra kunder i hög utsträckning känner till, säger Johnn Wahlgren.

Det är framförallt moderna, urbana föräldrar, ofta med en högre utbildning som köper BabyBjörn. Den beskrivningen stämmer på både e-handelskunder och de som handlar i en fysisk butik. I dag är det grundarnas barn som driver företaget framåt. Att vara ett familjeföretag i en bransch som riktar sig till småbarnsföräldrar är ett starkt budskap i sig.

– Influencer-marknadsföring kommer att växa ännu mer för oss och där handlar det väldigt mycket om autenticitet, som redan i dag är väldigt viktigt för oss. Det vi säger om vårt varumärke kommer vara underordnat vad våra kunder säger om oss, säger Johnn Wahlgren.