Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Först och främst, hur tycker du att handeln inom EU har fungerat under coronakrisen?

– Inledningsvis höll den i vissa delar helt på att kollapsa, med till exempel exportförbud på viss medicinsk utrustning. Det var skandalöst, och så får det inte gå till. Men efter det initiala kaoset måste man säga att det faktiskt har fungerat, och enligt mig är handeln fortfarande EU:s starkaste tillgång. Den globala handeln har minskat under pandemin så klart, men det kunde har varit mycket värre.

För oss som står på utsidan, hur märks det att handeln har fungerat?

– Trots att gränser har varit stängda så har produkter och varor kommit fram. Hyllor har inte gapat tomma, och de flesta företag har fått sina leveranser och kunnat hålla produktionen igång. Det skedde inte av sig självt, utan EU-kommissionen inrättade så kallade ”gröna filer” som möjliggjorde att godstransporter skulle kunna komma fram. Inte minst för Sverige, med vårt geografiska läge i Europa, var det väldigt viktigt.

Men ändå anser du att EU:s inre marknad bör reformeras?

– Ja, oavsett corona så finns det mycket som kan bli bättre. I dag finns det alldeles för många handelshinder och krångel. Det måste bli lättare att delta i och kunna vinna upphandlingar, tekniska standarder måste bli enhetliga så att vi alla pratar samma språk, tillståndsprocedurer måste förenklas – och så vidare.

Vad skulle det innebära för svenska företag?

Det skulle göra det enklare att kunna exportera till resten av EU, inte minst för småföretag. Ju mindre resurser det krävs för att kunna exportera, desto fler svenska småföretag kan nå ut i Europa. De allra flesta svenska företagen är små eller medelstora, och allt som kan underlätta för dem är en stor fördel för Sverige.

Tror du att vi kan få se dessa reformer i kölvattnet av corona-krisen?

– Ja, jag tror och hoppas på det, och tongångarna i EU tyder på att alla inser att den inre marknaden behöver reformeras. Jag tror också att hållbarhet kommer att få ett tydligt fokus i framtidens EU-handel – och det gynnar svenska företag i och med att vi ligger långt fram på det området.