Publicerad
- Case
- Finansiering
- Marknader
Exporten räddade Nyåkers
För nio år sedan var pepparkakstillverkaren Nyåkers nära konkurs. I dag omsätter företaget 120 miljoner och har bland de högsta vinstmarginalerna i branschen. Lösningen stavades export – och en ung och modig vd.
När Christoffer Sai Öberg tog över familjeföretaget Nyåkers var han blott 24 år gammal. Företaget hade stora skulder och dålig lönsamhet. Dessutom hade Christoffers pappa, Nyåkers tidigare vd, precis gått bort i cancer.
Branschen förväntade sig att den unga och oerfarne vd:n snart skulle tvingas sätta företaget i konkurs. För att lösa den akuta finansiella situationen behövde Nyåkers kunder som betalade mer. I Sverige gick det inte att höja marginalerna.
– Lösningen fanns i exporten. Jag gjorde en lista på de 20 största städerna med högst BNP-tillväxt och en i övrigt välfungerande ekonomi. Där fokuserade jag mina ansträngningar. Svenskar är vana att kunna välja mellan massa olika pepparkakor men utomlands är vi ensamma, så där kan vi ta mer betalt, säger Christoffer Sai Öberg.
Exporten betalar lånen
En av nycklarna till lönsam export har legat i att våga testa nya marknader. Christoffers plan för att satsa på att kontakta återförsäljare i de 20 städer han initialt identifierat har fallit ut väl. 2015 började man känna av vändningen och att företaget skulle överleva.
– Vi jobbar hårt med att förlänga pepparkakornas säsong. På nya marknader lanserar vi ofta Nyåkers under segmentet delikatesser. I dag säljer vi våra pepparkakor bland annat som hälsochips i USA, delikatesser i Djibouti och som en lyxvariant av en Ikea-produkt i Sydkorea, säger Christoffer Sai Öberg.
På Nyåkers är det en kort sträcka från beslut till produktion. En ask pepparkakor med smak av grönt te kan tas fram och skickas till Japan inom 1 till 2 veckor. All produktion sker i den lilla orten Bjurholm i Västerbotten.
– Vi har gått från att försörja 26 till 76 familjer här i Bjurholm. Just nu pågår ett generationsskifte där flera äldre ska gå i pension samtidigt som de skolar in sina barn som ska ta över, säger Christoffer Sai Öberg.
Mer än häften på export
Idag omsätter Nyåkers 120 miljoner kronor varav exporten står för 70 miljoner. 2019 har exportefterfrågan fortsatt att växa. EKN har varit med under hela resan. Redan 2013 när exportsatsningen drog igång var EKN:s medverkan en förutsättning för bankfinansieringen.
– Det är exporten som kommer att betala våra lån och det är där vår framtid som företag finns. Men nästa år ser jag fram emot att vi internt ska ta det lite lugnare. Vi har inget att bevisa längre. Nyåkers är i dag ett livskraftigt företag som går sina egna vägar. Vi ska vara närvarande, ta hand om varandra och ha kul under tiden, säger Christoffer Sai Öberg.