Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

– Den största fördelen med Amazon är att du får en relativt lätt väg utomlands. Strukturen och logistiken finns redan på plats och du kan rida på ett starkt varumärke som ger dig en push till marknader utanför Sveriges gränser, säger Amazon-experten Anna Nordlander.

Anna Nordlander kom i kontakt med Amazon redan 2012 via sin kompis bolag The Friendly Swede. Hon blev senare vd för företaget och lyckades under sina två år där dubbla omsättningen enbart via försäljning på Amazon. Idag är hon delägare i flera företag som använder Amazon, och agerar också rådgivare till många bolag som vill lära sig att arbeta med – inte mot – den amerikanska jätten. Och arbete, ja det krävs om man ska lyckas.

Bild på Anna Nordlander

– Du måste ständigt tänka igenom din produktportfölj, undersöka efterfrågan och konkurrens, ha koll på sökorden och vilka bilder som gör att du sticker ut – och vara beredd att uppdatera ofta. Det går med andra ord inte att sköta Amazon med vänsterhanden, säger Anna Nordlander.

150 miljoner kronor i timmen

Men om du lyckas så får du tillgång till en global försäljningsplattform där kunderna handlar för ungefär 150 miljoner kronor i timmen.

– Generellt är det för mycket fokus på att Amazon är ett hot. Men särskilt för små och medelstora exportföretag är det också en enorm möjlighet. Att starta försäljning på nya marknader är fullt av utmaningar – men med Amazon kan du korta startsträckan. Du får en plattform och ett inbyggt förtroende som kan göra stor skillnad.

Här är Anna Nordlanders bästa tips för att öka exporten med Amazon:

1. Vänta inte – sätt igång nu

Det finns inget spikat datum för när Amazon kommer till Sverige. Men som säljare kan du börja använda Amazon redan idag.

– Företag som börjar sälja på Amazon idag är faktiskt redan sena på bollen. Så det är hög tid att agera för att inte hamna efter ännu mer.

2. Läs på om Amazons logistiklösning

Med tjänsten Fulfillment by Amazon kan Amazon ta hand om din logistik. Du skickar dina produkter till Amazon som sedan lagrar dem åt dig – samt hanterar packning, frakt och till och med kundservice.

3. Tänk lokalt

Med Amazon kan du nå stora delar av världen. Men det är viktigt att du arbetar för varje marknad.

– Översättning av allt ditt material är till exempel jätteviktigt – ska du sälja mot Tyskland så ska du också kommunicera på tyska. Upwork är en tjänst där du kan hitta frilansande översättare som kan hjälpa dig, den brukar jag använda mig av. Utbytesstudenter är också bra att få med i teamet, som har kännedom om olika marknader och deras förutsättningar.

4. Välj marknader med omsorg

Australien, Saudiarabien eller USA – eller alla tre? Var vill du sälja dina produkter? Anna Nordlander tipsar om att våga titta på marknader du kanske inte hade funderat över tidigare.

– På Amazon är det ju också en fråga om konkurrens, och den varierar väldigt. Så fundera över om du ska satsa på någon av de nyare ”Amazon-marknaderna” – och är de inte engelskspråkiga så är det ännu bättre. Då är det nämligen färre handlare där och konkurrerar om kunderna. 

5. Håll koll på marginalerna

Tråkigt – men viktigt. Amazon tar ut både en månadsavgift och avgifter på varje försäljning. Dock varierar denna kostnad beroende på om du använder Amazons egna logistiktjänster eller inte. Ha dessutom alltid en buffert för att klara avgifterna även i perioder då efterfrågan går ner.