Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Som partner till Di Gasell har EKN instiftat Exportgasellen, ett pris som ska hylla snabbväxande små och medelstora företag som ökat sin export på tillväxtmarknader. Carl-Johan Karlsson är affärsområdeschef på EKN för just SME-företag och tycker att det är viktigt att uppmärksamma att svenska företag har vad världen efterfrågar.

– Sverige har unika företag och produkter som i vissa världsdelar har ikonstatus. Vi är ett fantastiskt land, men den inhemska marknaden kan ibland vara för liten och det finns potential för företag som ser hela världen som sin marknad. Tillsammans med EKN kan små och medelstora företag få samma hävstångseffekt och muskler som de stora företagen, säger Carl-Johan Karlsson.

För att vinna Exportgasellen krävs en substantiell andel export i förhållande till den totala omsättningen och att export till tillväxtmarknader är en uttalad affärsstrategi. Priset delades ut för första gången 2015 och inför prisutdelningen av 2018 års Exportgasell berättar de tre tidigare vinnarna om sina erfarenheter – och de bästa tipsen till andra exporterande företag.

Exportgasellen – så gick det sen

Jacob Yousef, VD för Candy People

Jacob Yousef, VD för Candy People, vinnare Exportgasellen 2017:

Vad betydde priset för er? 

– För oss var det väldigt stort. Alla blev jätteglada över att få bekräftelsen med ett så fint pris från EKN som ser vad vi gör, att vi försöker sprida det svenska godiset runt om i världen. Priset har gett bra publicitet och många utlandssvenskar har hört av sig.

Hur har det gått med exporten sedan ni vann? 

– Exporten har ökat med 25 procent och ökar fortfarande. Vi satsar och är ännu mer fokuserade på export. Vi har hittat en affärsmodell som fungerar extremt bra. Vi ser mest lönsamhet på exportdelen, där vi inte är så prisdrabbade som hemma.

Vilka är dina bästa tips till exporterande företag? 

– Jobba hårt! Förstå kulturen och mentaliteten i varje land och lär dig acceptera att det inte är som hemma. I Sverige går man rakt in och litar på varandra. I exempelvis Kina har det tagit sju år att bygga förtroende med en kund. Sju år av möten och middagar innan de är redo att handla. Men då är de kunder ”for life”. I Sverige kan en kund försvinna snabbare. 

Caroline Andersson, VD för Sandqvist

Caroline Andersson, VD för Sandqvist, vinnare Exportgasellen 2016:

Vad betydde priset för er?

– Det är alltid en ära att få ett sådant pris. Det är ett tecken på att vi gör ett gott jobb, att vi har en strategi att växa och att folk ser det vi gör.

Hur har det gått med exporten sedan ni vann? 

– Det går bra, vi fortsätter att växa, vilket är superkul. Vi finns i över 30 länder nu.

Vilka är dina bästa tips till exporterande företag? 

– Jag tror att det är bra att veta vad man själv vill och vad man står för – att man är tydlig i sin kommunikation. Varumärket ska vara lika ute i världen som på hemmaplan, även om man som vi finns i många länder. Jag tror på den grejen: Ett varumärke – ett budskap. Omge dig också med rätt partners och rätt medarbetare där ute. Ute i världen kan du inte ha samma kontroll som hemma.

Carl Corradin, försäljningsdirektör på Smartshake

Carl Corradin, försäljningsdirektör på Smartshake, vinnare Exportgasellen 2015:

Vad betydde priset för er?

– Att ha fått priset är något vi är mycket glada och stolta över. Många entreprenörer följer Di Gasell och det är en viktig sporre för att skapa ett starkt varumärke och hjälp att få bra rådgivning att nå ut i världen. Därför blir även utmärkelsen en viktig del för vår fortsatta satsning på nya marknader.

Hur har det gått med exporten sedan ni vann?

– Det fortsätter att gå bra. Vi växer ute i världen. Då när vi vann fanns vi tillgängliga i 70 länder, nu finns vi i fler än 90 länder. Vi tar ett steg varje dag för att nå vår vision – att finnas tillgängliga i hela världen.

Vilka är dina bästa tips till exporterande företag?

– Vi försöker använda den hjälp som finns. Det är en sak att exportera inom EU, men desto knivigare när man är längre bort. Det finns länder som man inte har lika bra koll på och då är det perfekt med stöd från exempelvis EKN. Vi jobbar mycket med distributörer och vårt mål är alltid att hitta den bästa som har full koll på sin egen marknad. Det gäller att hitta rätt partner.