Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Svensk e-handel går allt oftare på export. Men det finns hinder på vägen. När svenska e-handlare bedömer exporthinder inom olika områden är det framförallt fraktkostnader, logistikkedjor, marknadsföring i det andra landet och möjligheter till att konkurrera med pris som utgör de största utmaningarna för export inom EU. Utanför EU tillkommer momsregler som en faktor många företagare kämpar med. Det framgår av en undersökning utförd av Svensk Handel.

– Höga fraktkostnader är det hinder som flest e-handlare framhåller som en barriär för svensk e-handelsexport. Svenska företag har bland de högsta fraktkostnaderna i Europa och i takt med en allt mer internationaliserad detaljhandel är det viktigt att svenska företag har förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

De e-handlare som lyckas bäst är de som byggt ett eget varumärke och kan marknadsföra det på ett effektivt sätt.

– I dag handlar marknadsföringen ofta om att utnyttja sociala medier för att nå rätt målgrupper. Här finns det ett antal svenska företag, så som RevolutionRace, iDealofSweden och Daniel Wellington, som ligger långt fram, säger Johan Davidson.

Uppskalning krävs för lönsamhet

Sportamore är ett svenskt e-handelsföretag med lokala försäljningssajter i de nordiska länderna och Frankrike. De framhåller att fraktkostnader är en naturlig del av att driva e-handel och något som måste inkluderas i en hållbar affärsmodell. Samtidigt upplever företaget att det blivit tuffare det senaste året med snabba förändringar i prisbilden på frakt beroende på kapacitetsbrist hos fraktföretagen, växelkursen och oljepriset. Det gör att e-handlarna hela tiden måste korrigera sina modeller för att spegla prisförändringar.

– Alla barriärer går att hantera men de gör i regel att man behöver nå en signifikant skala i den enskilda marknaden för att hitta rätt i lönsamhet, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Att förbättra pristransparensen kring fraktkostnader kan vara en väg framåt menar Johan Davidson. Informationen som redovisas behöver bli tydligare och spridas mer effektivt. I dag finns prisinformation på EU:s hemsida men det är få handlare som hittar dit. Istället föreslår han att informationen borde spridas på ett antal svenska hemsidor för att förbättra transparensen här i Sverige.

– Det svåraste steget är ofta det första steget. Men för den e-handlare som väl kommit igång med exporten är tröskeln för fortsatt expansion betydligt lägre. Därför kan exportstimulerande åtgärder för att sälja till ett första land vara ett kostnadseffektivt sätt att öka e-handelsexporten, säger Johan Davidson.