Publicerad
- Case
- Marknader
Headbanger Lures prövar fiskelyckan i USA
Succé i USA för fiskedragen från Luleå. Det här är historien om ett litet företag från Luleå som gör stor succé i USA. Med små resurser har Headbanger Lures lyckats etablera sina fiskedrag på den amerikanska marknaden.
Dan Lestander är konstnären och fiskeentusiasten som en dag började fundera över om hans två passioner gick att förena. Resultatet blev den första prototypen till det som i dag är Headbanger Lures fiskedrag. Genom en crowdfunding-kampanj sökte Dan kapital för att komma igång med sin nya produkt. Det var också genom kampanjen han kom i kontakt med Martin Engelmark, en annan fiskeentusiast, som i dag är vd för företaget.
– Vi kände ganska tidigt att det här nog skulle fungera. Eftersom vi är få personer satsade vi hårt på marknadsföring genom enkla filmklipp på Facebook och Instagram. Det var ett kostnadseffektivt sätt för oss att nå ut till rätt målgrupp, säger Martin Engelmark, vd för Headbanger Lures.
Nya på export
Trots att varken Dan eller Martin hade tidigare erfarenhet av att exportera produkter började de snabbt blicka utanför Sverige. Det första året, 2016, utgjorde försäljningen i Sverige 60 procent. Den andelen har sjunkit successivt och i dag sker över 90 procent av försäljningen utomlands. USA är den största marknaden med Frankrike på andra plats. Framöver är planen att expandera i den takt de hinner med. Kanada, Tyskland och Japan är marknader som bedöms ha stor potential.
– Vi har nyligen startat ett dotterbolag i USA för att underlätta import, varulager, frakt och för att kunna hålla låga leveranspriser till våra amerikanska kunder. Försäljningen är säsongsbetonad och under hösten produceras omkring två tredjedelar av nästa års försäljning som drar igång på allvar i februari och är som störst under vår och försommar, säger Martin Engelmark.
Finansieringen möjliggör storsatsning
För Headbanger Lures är målet att dubbla omsättningen nästa år. Från 5 till 10 miljoner kronor. Då behövs rörelsekapital för att kunna bygga lager. Men precis som för många andra små företag saknades kapitalet som krävdes för satsningen. Det ledde till att företagets bank sökte en garanti hos EKN. Garantin gör att EKN går in och delar risken med banken vilket utökar Headbanger Lures kreditlimit.
– Att EKN kunde gå in var helt avgörande för att vi skulle kunna göra den här satsningen. Vi hade kunnat genomföra en större runda för att ta in riskkapital, men det hade tagit lång tid. Att få EKN-lösningen på plats tog bara tre månader, trots att det skedde under semestertider. Det möjliggjorde att vi nu kan gasa på under hösten och lansera flera nya produkter nästa år, säger Martin Engelmark.