Publicerad
- Case
- Finansiering
- Garantier
Ingen affär är för liten för EKN
Det finns ingen nedre gräns för de affärer som EKN kan stötta med sina garantier – och långtifrån alla affärer som EKN är involverade i handlar om miljonbelopp. När bolaget Jaxal skulle expandera till en ny marknad använde de EKN:s garanti för att säkra sin första beställning, som låg på drygt 250 000 kronor.
Högt upp i landet och på bekvämt promenadavstånd till Finland ligger Övertorneå. Orten är byggd kring ett berg, Särkivaara, och har drygt 4 000 invånare. Här har bolaget Jaxal haft sitt säte i trettio år. Bolaget som vakuumformar plastprodukter har Europas största maskiner i sin maskinpark och är främst kända för sina släpvagnskåpor.
– Jag är född och uppväxt i Övertorneå och började på Jaxal för tio år sedan som innesäljare. Alla känner till Jaxal här – som ortens näst största arbetsgivare är vår verksamhet viktig för hela samhället, säger Jaxals vd Ida Hjort-Rova.
Växer genom nya marknader
Jaxal har 40 anställda och en omsättning på drygt 80 miljoner kronor; av det står exporten för 85 procent. Utöver Sverige säljer företaget till ett flertal andra europeiska länder.
– Exporten är otroligt viktig för oss och vi har tagit oss in på flera nya marknader de senaste åren. Det är så vi växer. Men det finns såklart en risk i det, för alla inblandade. Vi känner inte de nya kunderna och de känner inte oss. Det är en fin balansgång.
2017 var Jaxal med i ett exportprojekt där de hörde talas om hur EKN:s garantier bland annat kan hjälpa exporterande företag att ta sig in på nya marknader. Jaxal höll just då på att bearbeta en ny marknad och tog därför kontakt med EKN.
– Den här marknaden hade en högre risknivå än andra marknader som vi har arbetat mot och därför var EKN:s garantier särskilt intressanta för oss, säger Ida Hjort-Rova.
Skydd för utebliven betalning
Jaxal tog in EKN som partner för den första affären på den nya marknaden, en affär värd drygt en kvarts miljon kronor.
– Vi använde EKN:s garanti för kundfordringar som försäkrade 95 procent av affärens värde. Det innebar att vi inte behövde oroa oss för att kunden av någon anledning inte skulle kunna betala – och den tryggheten gjorde att vi vågade satsa.
Tryggheten gjorde att vi vågade satsa
Eftersom garantin för kundfordringar försäkrar affärens värde kan leverantörer som använder den erbjuda sina kunder långa kredittider utan att behöva oroa sig för att betalningen uteblir. Det finns också en annan fördel med garantin – den kan användas för att för att få sin betalning i förskott via banken, något som förbättrar likviditeten.
Dörröppnare till fler marknader
Sedan introduktionen på den nya marknaden har Jaxal fortsatt att använda garantin för kundfordringar för alla sina affärer i landet.
– Än så länge har det fungerat klockrent med alla betalningar och på så sätt kan man säga att vi inte hade behövt garantin. Men om det är något de senaste åren har lärt oss är det att förutsättningar kan förändras snabbt, så att kunna försäkra våra affärer på det här sättet har betytt mycket för oss, säger Ida Hjort-Rova.
Fem år senare är Jaxal nu en etablerad leverantör för två kunder på marknaden i fråga, och expansionen dit har fungerat som effektiv marknadsföring i grannländerna.
– Den där första affären öppnade dörren till den nya marknaden – och därigenom öppnades dörren till fler marknader – så det var en väldigt lyckad satsning.