Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

SPI Global Play jobbar med så kallade leisure activities, en term som enligt grundaren och delägaren Mikael Wettergren saknar en tydlig motsvarighet i svenskan.

– Enkelt beskrivet ritar, bygger och installerar vi destinationer där besökarna har det kul. Vi har ett 50-tal koncept som vi utgår från, till exempel lekland, attraktionscenter, vattenparker eller trampolinparker, och sedan skräddarsyr vi dem efter kundens önskemål, säger han.

Från 30 till 130 miljoner

2012 började SPI Global Play satsa globalt. (”Vi hade redan 95 procent av den nordiska marknaden, så det fanns inte mycket annat att göra.”) I dag är bolaget globalt marknadsledande inom play and leisure-segmentet, och de fem senaste åren har omsättningen växt från dryga 30 till 130 miljoner kronor. Kundlistan innehåller företag som Leos Lekland, stora internationella hotellkedjor och filmproduktionsbolaget Universals nöjesparker, men också kungar, presidenter – och David Beckham som köpte en anläggning till sina barn.

Två av bolagets främsta kunder är brittiska aktivitetscenterkedjan Flipout och thailändska Harbor Land. Harbor Land etablerar för tillfället världens största lekland i Bangkok och ska expandera till resten av Asien och börsnoteras. Flipout är på en global expansionsresa.

– Vi har varit partner till Harbor Land sedan vi byggde deras första anläggning. Nu har de 15 stycken och ska bygga sju till bara i år. Samtidigt planerar Flipout att öppna 19 nya anläggningar. Kostnaderna för respektive anläggning ligger på cirka 15-20 miljoner kronor – och vi har ansökt om EKN:s garanti för hela gänget, säger Mikael Wettergren.

EKN ger konkurrensfördelar

Den garanti som Mikael Wettergren pratar om är EKN:s garanti för kundfordringar. Garantin för kundfordringar täcker risken att en köpare i utlandet inte betalar som avtalat. Det gör det i sin tur enklare för exportören att erbjuda sina kunder attraktiva kredittider, vilket innebär en stor konkurrensfördel för SPI Global Play.

– I många länder, som Thailand, är räntenivån högre än i Sverige. Att få kredit via oss blir därför en mycket billigare typ av finansiering än att vända sig till en lokal bank. När de har finansieringen klar på det sättet kan att våra köpare dessutom skriva på hyresavtal och så vidare. Det gör hela processen tryggare, smidigare och billigare – och det ger oss som leverantör ett helt annat konkurrensläge, säger Mikael Wettergren.

Del av affärsmodellen

I de fall då SPI Global Plays kunder inte behöver kredit utan tvärtemot ska betala större delen av sin beställning i förväg vill kunden ofta ha en garanti för att säkra sin förskottsbetalning. Det är en garanti som ges ut av SPI Global Plays svenska bank – och banken vill i sin tur ha en garanti för att minska sin risk. Här kommer EKN:s motgaranti in i bilden.

– Genom att använda EKN:s motgaranti kan vår bank utfärda en förskottsgaranti till vår kund, som då kan betala ut ett generöst förskott till oss utan att behöva oroa sig. Vi har precis börjat arbeta med den här garantin, men den förenklar läget något väldigt för oss och vår kund, säger Mikael Wettergren.

I dag är EKN:s olika garantier en naturlig del av SPI Global Plays affärsmodell. De hjälper bolaget att expandera och bygger starka och långsiktiga relationer till kunderna.

– Vårt samarbete med EKN utvecklas mer och mer, och en stor del av vår framgång beror på att vi har EKN som stöd. Utan deras garantier och korta ledtider hade vi aldrig kunnat växa så snabbt.

Mikael Wettergren om hur man lyckas i Thailand

  1. Underskatta inte den lokala köpkraften. I Thailand finns en starkt växande medelklass som är villig att betala för kvalitet och säkerhet och som kan spendera pengar på nöjen och attraktioner.
  2. Dra nytta av att svenska och europeiska produkter har ett väldigt gott rykte på den här marknaden, inte minst utifrån parametrar som kvalitet och säkerhet. Våra kunder skriver ut att de använder europeiska eller svenska produkter på sin webb.
  3. Var ödmjuk inför att det här är en annan kultur än den svenska och var beredd på att anpassa både ditt erbjudande och sättet du gör affärer på efter den lokala kontexten. Lyssna på kunden, de har bäst koll på sin marknad.