Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

1: Gräv där du står för att hitta din marknad

Att välja marknad för din exportsatsning kan verka som ett övermäktigt uppdrag, men det behöver det inte vara. För att komma igång tipsar Helen Rönnholm, Head of Export Promotion på Business Sweden, om att ”gräva där du står”.

   – Se över kompetenserna som finns i bolaget. Kanske har du en anställd med språkkunskaper som skulle förenkla en satsning i ett visst land, eller har du själv kontakter i ett annat? Sådana faktorer kan spela överraskande stor roll för hur en exportsatsning går. 

Ett förslag är att ta fram en lista på vad som är viktigt – till exempel avstånd till Sverige, språk, affärsklimat, prisnivåer, konkurrenter och det uppskattade behovet av dina tjänster – och på sätt så få fram kandidater på marknader av intresse. 

   – För att komma vidare finns det sedan flera aktörer att kontakta, både i Sverige och utomlands. Business Sweden har till exempel kontor på 43 marknader där vi stöttar svenska företag på olika sätt. Vi kan hjälpa dig att hitta relevanta samarbetspartners eller leverantörer på marknaden i fråga och bidra till att göra din expansion så smidig som möjligt.

2: Lär känna de lokala regelverken

För att sälja tjänster på en annan marknad behöver du följa de lokala regelverken och se till att din verksamhet innehar de licenser eller tillstånd som krävs. Men vad krävs på just din nya marknad? 

Planerar du att sälja till ett land inom EU/EES har medlemsländerna inrättat så kallade ”Points of single contact” som kan vara till hjälp. De här kontaktpunkterna ska fungera som heltäckande stödingångar för företag som vill sälja tjänster på den inre marknaden. Colette Beek, utredare på Kommerskollegium, berättar mer.

   – Enkelt beskrivet har varje EU/EES-land en webbsida som företag kan besöka för att få information om vilka regler och formaliteter som gäller för deras verksamhet, och för att genomföra nödvändiga tillståndsförfaranden. Ska du till exempel sälja tjänster till Grekland ska du genom den grekiska kontaktpunkten kunna registrera bolaget, ta reda på eventuella grekiska krav på yrkeskvalifikationer och liknande. Du hittar de olika ländernas kontaktpunkter via EU-kommissionens portal Ditt Europa.

Även Business Sweden kan hjälpa exporterande tjänstebolag med information om lokala regelverk och tillståndskrav, för marknader både inom och utanför EU.

   – Kontoren på marknaderna kan själva stötta i olika frågor eller vid behov koppla dig vidare. I Sverige sitter även vår avdelning för exportteknik som fokuserar på just frågor om regelverk, tullar, certifikat och liknande, säger Helen Rönnholm.

Varje EU/EES-land har en webbsida som företag kan besöka för att få information om vilka regler och formaliteter som gäller.

Colette Beek, Kommerskollegium

Colette Beek står i en trappa.

3: Ta fram en exportplan

Innan du börjar göra affärer på en ny marknad kan det vara bra att ha gått igenom sitt affärscase och samlat frågor och beslut i en exportplan. Här finns alltså information om just val av marknad, målgrupper, budget, tidslinje och mycket annat. 

   – Exportplanen är viktig både för samstämmigheten internt och av finansieringsskäl – behöver företaget låna pengar för satsningen så kommer banken att ha nytta av den, säger Helen Rönnholm. 

Vill man ha hjälp med att ta fram sin exportplan – eller att besvara någon av frågorna i den – erbjuder Business Sweden kostnadsfri exportrådgivning för små och medelstora företag. Rådgivningen sträcker sig över 6–8 veckor. 

   – Startup- och scaleup-bolag kan också ansöka om att vara med i Catalyst, vårt acceleratorprogram för bolag som vill komma igång på en ny marknad. Vi har haft många tjänstebolag som deltagare, inte minst inom digtech-sektorn, säger Helen Rönnholm.

Det är viktigt att ledningen är med på tåget vad gäller den nya exportsatsningen.

Helen Rönnholm, Business Sweden

Porträttbild på Helen Rönnholm

Innan du börjar: Få med alla på tåget (och räkna med en dyr biljett)

Men en sak i taget. Innan du börjar arbeta mot en ny marknad eller skissa på din exportplan bör ett par grundläggande saker vara på plats, säger Helen Rönnholm.

   – Det är viktigt att ledningen är med på tåget vad gäller den nya exportsatsningen. Att gå på export är ett stort och viktigt beslut som kräver engagemang, och alla måste vara med för att satsningen ska kunna bli lyckad. 

   – Sist men inte minst: Se till att ha marginalerna på din sida. Det är lätt att tänka att tjänsteexport är ett mindre projekt än varuexport, men det kräver ändå en hel del resurser i form av både tid och kapital.

Mer för dig som vill exportera tjänster

Kvinna tittar i sin mobil i en stad kvällstid

  • Marknader
  • Exportstöd

Verktyget som ser om du är redo för export

Business Swedens digitala verktyg Go Global visar om du har det som krävs – och hjälper dig att ta fram en egen exportplan.

Verktyget som ser om du är redo för export
En grupp personer i möte på ett kontor.

  • Trender
  • Digitalt

Det våras för tjänsteexporten

Tjänsteexportens betydelse har ökat. Både nya företag som Spotify och produktföretag som anpassar erbjudandet ligger bakom ökningen.

Det våras för tjänsteexporten
Elektrisk Volvo-lastbil kör på en väg nattetid.

  • Trender
  • Digitalt
  • Tech

Från produkt till tjänst – tjänstefieringens era är här

Begreppet XaaS håller på att omforma hur världens företag gör affärer. Så blir produkten en tjänst.

Från produkt till tjänst – tjänstefieringens era är här
Man arbetar på ett lager

EKN för SME- & Midcorp-företag

EKN:s garantier öppnar dörrar till nya marknader för företag som omsätter mindre än fem miljarder kronor.

EKN för SME- & Midcorp-företag
ikon - dokument som syns genom förstoringsglas

Garantiguiden

Med hjälp av garantiguiden hittar du rätt garanti oavsett om du är exportör, underleverantör eller bank.

Garantiguiden