Publicerad
- Trender
Märkningsexpert vinner Exportgasellen
Med full fart har det lilla Göteborgsföretaget tagit sig an världsmarknaden. Kunderna är i dag de största aktörerna inom sina respektive branscher. Så här byggde Evolabel sin framgångssaga.
Årets mottagare av EKN:s exportpris Exportgasellen är företaget Evolabel. Jonas Södergård är vd och tog emot priset från EKN:s Åsa Larsson vid Di Gaselleventet på Gothia Towers under måndagkvällen.
Motiveringen lyder: ”Årets vinnare har genom innovativa och intuitiva tekniklösningar lyckats effektivisera och automatisera logistiska flöden åt sina kunder. Globalt fokus har skapat en imponerande internationell tillväxt med god lönsamhet och starka förutsättningar för en fortsatt lysande framtid”.
Utrymme för innovation
Evolabel utvecklar och tillverkar produkter som skriver ut etiketter för att märka varor. Bland kunderna finns stora företag som eBay, Carlsberg, L’Oréal och Arla. De flesta varor som konsumeras i dag produceras industriellt i automatiserade flöden. De passerar också genom en logistikkedja på vägen till konsumenten. Jonas Södergård förklarar:
– Längs vägen uppstår behov av att märka produkten och dess emballage med information. Det kan handla om streckkoder, produktnamn, adress eller bäst före-datum. Den typen av märkning är vi experter på.
Jonas Södergård, som är ingenjör, fick upp ögonen för industriell märkning på ett tidigare jobb och såg att det fanns utrymme för innovation. Det var grunden till att han tillsammans med kollegor startade Evolabel. Den första kunden utanför Sverige var ett norskt mejeri som Evolabel började arbeta med 2011.
Ökande efterfrågan
På Evolabel jobbar de anställda efter devisen att vara förutsägbara i relationer men oförutsägbara i nya produkter och lösningar. Behovet av märkning växer stadigt. Fler länder automatiserar sin produktion, e-handeln växer starkt och det finns stora marknadsandelar för Evolabel att hämta hem. I dag arbetar företaget med kunder över hela världen.
– Exportgasellen är ett kvitto på att vi har gjort mycket rätt och varit modiga. Det betyder samtidigt inte att vi skall luta oss tillbaka och bli mindre modiga framöver, säger Jonas Södergård.
Målet nu är att fortsätta växa och 2020 ser ut att bjuda på fler kunder, nya produkter, fler anställda – och en del pizza.
– Vi har precis kommit i ordning i våra nya fina lokaler i Mölndal och vår pizzaugn är klar. Nu kan vi bjuda hela Evolabel-familjen, från anställda till kunder, på hemmagjord pizza, säger Jonas Södergård.