Publicerad
- Ekonomi
- Digitalt
Misstagen som skapade succéföretag
Det finns många talesätt som pekar åt samma håll – att göra fel är ibland bästa vägen framåt. Fråga bara dessa fyra företagare, som alla har tjänat på att göra misstag.
Drönare, bär, teknik eller kepsar på nätet – oavsett din bransch finns risken att satsningar går helt fel. Men är fel verkligen alltid fel? Här berättar fyra företagare om misstagen som ledde till nya affärsområden och smarta marknadsföringsknep.
Drönarbolaget som tänkte om
Globhe Drones är drönarföretaget som crowdsourcar data från drönare globalt och gör den tillgänglig för kund. Idag har de drygt 9 000 drönaroperatörer i 135 länder uppkopplade till sin plattform – och några av världens största organisationer och företag som kunder. Men det var inte affärsidén från början.
– Initialt erbjöd vi en plattform för beställning av drönarleveranser – men marknaden var inte mogen. Däremot hörde kunder av sig och frågade om våra drönare också samlade in bilddata när de genomförde leveranser. Detta fick oss att göra en pivot och lansera en digital plattform för beställning av drönardata istället, berättar Helena Samsioe, vd för Globhe Drones.
Vad lärde ni er av den felbedömningen?
– Vi lärde oss mängder av vår pivot – framför allt kring vikten av att alltid lyssna på kundens behov samt insikten att timing oftast är A och O.
SMS:et som gick ut till alla kunder – i stället för till 1(!) kund
Hatstore är Kalmarföretaget som har blivit en av världens största aktörer inom sin nisch – kepsar på nätet.
– En gång råkade vi skicka ett sms med ett kollinummer till 25 000 kunder – i stället för bara till den berörda kunden. Förvirringen var total hos våra kunder och som kompensation bestämde vi oss för att skicka ut en rabattkod. Dagen efter blev vi ganska häpna när vi insåg att det var vår bästa försäljningsdag någonsin, berättar Filip Klasson, grundare e-handelsbutiken Hatstore.
Vad lärde ni er av den fadäsen?
– Helt enkelt att SMS-marknadsföring funkar bra för oss, och än idag är SMS en viktig del i vår kundkommunikation.
RFID-bolaget som trodde att det skulle vara lättare att sälja hållbart
Svenska 4E Antennas idé är att tillverka mer hållbara antenner till RFID-taggar. Ett av deras misstag var att tro att hållbarhet skulle sälja sig självt.
– Det visade sig vara svårt att ta mer betalt för hållbarhet, och dessutom nästan omöjligt om vår produkt tvingade kunderna att ändra på en inkörd process, säger Lars Granbom, vd för RFID-bolaget 4E Antenna.
Hur vände ni dessa felbedömningar till en framgång?
– Vi fick tänka om på flera plan. Vi hittade sätt att anpassa våra produkter till kundernas befintliga processer och hittade andra sätt att göra dem billigare. Nu har vi ett erbjudande som kan konkurrera både med pris och hållbarhet, och som enkelt kan implementeras av våra kunder.
Viken är den främsta lärdomen av era misstag?
– Att det är mycket viktigt att förstå kunderna och alla de drivkrafter som finns i kundens processer. Även om produkten som erbjuds är överlägsen i många avseenden kan intern kultur eller inkörda processer sätta stopp för projektet. Så det gäller att vara enveten och uthållig!
Bärföretaget som gärna satsar fel
Till sist har vi det svenska bärföretaget Blåtand, som säljer sylt och frysta bär från de svenska skogarna. Enligt Ulf Hagner, vd på Blåtand, är misstag en naturlig del i affärsutvecklingen.
– Jag kan konstatera att vi har gjort många felsatsningar när vi har utvecklat nya produkter – men vi har också fått fram flera guldkorn. Jag försöker att se det som utbildning: ju mer vi tränar desto mer kunskap får vi och desto större chans att nästa försök blir en stor framgång.