Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Sedan 1950-talet har airbags räddat livet på ett oräkneligt antal bilister. Men för motorcyklister har motsvarande skydd inte funnits. Det vill det svenska modetechbolaget Mo’Cycle ändra på. Deras airbag-jeans har nu gått från prototyp till fullskalig produktion, och med EKN:s hjälp är bolaget redo att erövra världen på allvar.

– Det är mycket tack vare EKN som vi har kunnat gå från en lovande startup till ett ”riktigt bolag”. Nu är vi i en position där vi har bevisat oss och kan växa på riktigt, säger Moses Shahrivar, grundare och vd på Mo’Cycle.

Historien om Mo’Cycle börjar 2019, då Moses Shahrivar tog fram en prototyp av världens första airbag-jeans. Som motorcyklist visste han hur utsatt underkroppen är vid en olycka och var frustrerad över att branschen mestadels utvecklade skydd för överkroppen.

I jeansen placerade han därför krockkuddar som skyddar från svanskotan ned till mitten av vaderna och aktiveras med hjälp av ett dödmansgrepp. I denimtyget vävdes dessutom en slitstark fiber in – starkare än både stål och kevlar.

Prototypen blev snabbt en snackis, och potentialen i Moses airbag-jeans stod tidigt klar. När han medverkade i SVT:s Draknästet valde tre av investerarna att gå in med kapital (och faktiskt även den fjärde vid ett senare tillfälle). När jeansen sedan plockades upp av amerikanska talkshower och omnämndes av CNN växte hypen ytterligare. Ändå kämpade Mo’Cycle länge med likviditeten.

Man kan säga att ”Pappa Sverige” klev in och borgade för oss.

Moses Shahrivar, grundare och vd på Mo’Cycle

Moses Shahrivar, grundare och vd på Mo’Cycle, framför en motorcykel

– Som startup är det tufft att få tillgång till kapital. Vi är glada över att vi haft fyra drakar som stöttat oss med lån, men när vi vände oss till banken för en kredit ansåg de att risken var för hög. Det var då banken presenterade oss för EKN. Man kan säga att ”Pappa Sverige” klev in och borgade för oss.

Rent konkret behövde Mo’Cycle en kredit på 1,8 miljoner kronor för att kunna bygga upp ett lager – ett nödvändigt steg för att gå bortom förbeställningar och fortsätta expandera.

Genom Exportsprånget, en garanti som är särskilt framtagen för tidiga bolag, kunde EKN täcka 75 procent av bankens risk på Mo’Cycles kredit. Det gjorde att banken kunde godkänna lånet. Med krediten i ryggen kunde Mo’Cycle lansera sina airbag-jeans på Europas största motorcykelmässa i Milano i november 2024 – där de fick ett genombrott.

– På mässan fick vi en order på 2 000 par byxor från Indien, vilket är den största ordern vi fått. Det blev full pott – och det var EKN:s stöd som gjorde att vi ens kunde ta oss dit. Nu sitter vi på ett bra lager samtidigt som vi vet att efterfrågan är stor. Vi har bevisat oss – nu är det dags att växa. Airbag-kläder är framtiden.

Planerna för 2025 innefattar en ny investeringsrunda för att ta in mer kapital och skala upp bolaget ytterligare. Mo’Cycle har etablerat sig som marknadsledande inom bärbara airbag-kläder, och för att behålla positionen handlar det om att fortsätta ta marknadsandelar. Potentialen finns inte bara inom motorcykelsegmentet, utan även för bergsklättrare, hästryttare och andra som behöver säkra kläder i extrema situationer.

– Vi har levererat runt 1 000 par jeans till motorcyklister, och vi vet redan om fem personer som sluppit skador tack vare oss. Den senaste jag hörde om kraschade i 120 km/h utan att bryta ben eller höfter. Det gör mig både glad och stolt. Om vi kan få ut fler produkter inom fler områden kan vi rädda ännu fler – och det är en stor drivkraft.

När det gäller omsättningen är Mo’Cycles mål att nå över tio miljoner kronor under innevarande år. Som ett bolag som varit globalt från dag ett och idag har 95 procent av affärerna i export är det nu läge att fördjupa samarbetet med EKN ytterligare. Och som ett större bolag kommer de kunna utnyttja fler av EKN:s produkter.

– Vi kommer behöva nya krediter där EKN täcker bankens risk, men vi vill också använda EKN för att försäkra vår egen betalningsrisk vid affärer i högriskländer. Marknaden för airbag-kläder växer enormt och vi vill fortsätta ta andelar. Vi var först ut och ska behålla vår position som marknadsledande.

Träffa Mo'Cycle på Techarena

Under Techarena i Strawberry Arena den 20-21 februari kan du träffa representanter för Mo'Cycle i EKN:s monter. De visar hur airbag-jeansen funkar och du kan också passa på att ställa frågor till både EKN och Mo'Cycle om Exportsprånget.

Mer läsning för bättre exportsatsningar

Exempel på EKN:s nyhetsbrev för SME

Läs om hur ditt företag kan öka sin export

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få konkreta tips om hur ditt företag kan öka sin export, speciellt anpassade för små och medelstora företag. Här hittar du kunskap i sammanfattad form.

  • Världshandel
  • Exportstöd

Dokumenten som under­lättar exporten

För att underlätta din export är det viktigt att känna till och använda rätt dokumentation, såsom ATA Carnet, ursprungscertifikat och EUR.1.

Dokumenten som under­lättar exporten
Kontrollerad explosion i ett sandtag

  • Case
  • Finansiering
  • Garantier

Svensk export­succé säkrar konflikt­zoner

Dynasafe gör världen säkrare genom att desarmera vapen. Med EKN:s stöd kan de växa och ta större affärer.

Svensk export­succé säkrar konflikt­zoner
Kvinna i folkmassa sedd bakifrån

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

2025 – mer oförut­säg­bart än någon­sin

Chefsekonomerna Stefan Karlsson och Lena Sellgren diskuterar världshandelns osäkra framtid under 2025.

2025 – mer oförut­säg­bart än någon­sin
Man arbetar på ett lager

EKN för SME- & Midcorp-företag

EKN:s garantier öppnar dörrar till nya marknader för företag som omsätter mindre än fem miljarder kronor.

EKN för SME- & Midcorp-företag
ikon - dokument som syns genom förstoringsglas

Garantiguiden

Är du osäker på vilken garanti som passar just din affär? Testa EKN:s garantiguide.

Garantiguiden