Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Vi frågade Mikael Mahlberg på Candela om deras exportresa – och deras nya passagerarfärja som ska revolutionera den vattenburna kollektivtrafiken världen över.

Candela

Hur grundades Candela?

– Vår grundare Gustaf Hasselskog köpte 2013 en motorbåt och insåg ganska snabbt att den drog 15 gånger mer bensin är bilen, trots att de var lika stora. Han började då fundera på elbåtar men kom fram till att det fanns en stor utmaning – batterier innehåller väldigt lite energi jämfört med bensin. Ett 100 kWh Tesla-batter innehåller lika mycket energi som 10 liter bensin. För att en elbåt ska vara ett riktigt bra alternativ måste energiförbrukningen minskas radikalt, och då är den bästa lösningen att lyfta båten ur vattnet.

Ok, det låter ju lättare sagt än gjort?

– Ja, men bärplansbåtar är i sig inget nytt, den första kom för över 100 år sedan. Det är den här tekniken som Candela nu har utvecklat, och våra båtar är tekniskt sett närmare flygplan är de är båtar. Faktum är att vi har tagit kompetens från flygplans- och drönarindustrin snarare än båtindustrin – och efter flera års utveckling lanserade vi första modellen 2019.

Så vad är det då som skiljer Candela från andra elbåtar?

– Mycket! Den minskade energiförbrukningen gör att vi kan ha ett hälften så stort batteri – och att vi ändå kommer dubbelt så långt som andra elbåtar. Båtarna kan färdas 50 sjömil, cirka 90 kilometer, på en laddning och laddar fullt på 2–4 timmar. Dessutom bidrar den låga vikten till att de är snabba, vi har till och med begränsat maxfarten elektroniskt till 30 knop.

Vi för sammanlagt diskussioner med 450 olika aktörer – bland annat kommuner och städer som New York och San Fransisco.

Elbåtar är väl fortfarande en liten marknad – hur har ni tänkt kring export?

– Vi har tänkt export från dag ett. De små batterierna gör att vi kan hålla en prisnivå som för en motsvarande fossildriven båt, men det här är ändå en produkt som kostar runt 300 000 euro. Därför har vi så klart sett en global marknad framför oss, och vår nya C-8-modell är världens mest sålda elbåt – innan vi ens kunde visa upp den i fysisk form.

Hur har ni tänkt kring olika exportmarknader?

– Vi har utgått från marknader där det finns ett intresse för premiumbåtar men också för teknik och miljö. Det har inneburit att till exempel Silicon Valley och San Fransico blivit en viktig marknad. Holland, Tyskland, Schweiz och Italien är andra marknader där det finns ett intresse för miljö, och samtidigt en tillräckligt stor marknad för båtar i den här prisklassen.

Nu har ni också en passagerarfärja på gång – berätta!

– Få städer använder sina vattenvägar för kollektivtrafik. Dieselfärjor drar mycket energi, beläggningen är låg och de blir därför dyra och klimatbelastande per passagerarkilometer. Med vår nya 12 meter långa vattenbuss vill vi låta städerna återerövra vattenvägarna.

Vilka är fördelarna med Candelas färja här?

– Vår första färja kommer att gå mellan Ekerö och Stockholms city under 2023, i SL-trafik, tack vare ett projekt med Trafikverket och Region Stockholm. Eftersom energiförbrukningen är så låg så sjunker operatörskostnaden med upp till 60 procent – det blir helt enkelt ekonomiskt försvarbart. Dessutom gör vår färja inget vågsvall eftersom den inte ligger i vattnet. Svallen är ett problem i städer, därför går båtarna långsamt. Men i 30 knop kan vi klara av sträckan Ekerö-Stadshuset på 25 minuter i stället för 55 minuter – och då finns det helt plötsligt en verklig anledning att ta båten till jobbet.

Till sist – hur ser då exportmöjligheterna ut för en eldriven passagerarfärja på bärplan?

– Intresset är enormt och det är så klart väldigt roligt. Vi för sammanlagt diskussioner med 450 olika aktörer – bland annat kommuner och städer som New York och San Fransisco. Men först ut är på hemmaplan i Stockholm där alla våra båtar tillverkas. Nästa år inleds pilotprojektet med vår P12-färja här, och vi tror att det kommer att revolutionera Stockholms vattenburna kollektivtrafik.