Publicerad
- Case
- Finansiering
Nu ska svenska ärtdrycken ta över USA
På bara tre år har svenska Sproud tagit sin ärtdryck ut i världen. Nu storsatsar grundaren på Nordamerika och har nyligen landat ett samarbete med Amazonägda Whole Foods. EKN har hjälpt Sproud att få finansiering – så att de kan öka takten ännu mer.
Havre, mandel, soja och nu ärta – alternativen till mjölk har blivit fler och fler de senaste åren. Men när Nicklas Jungberg lanserade Sproud för tre år sedan fanns det en klar tanke bakom valet av råvara.
– Ärtan har en god och neutral smak som gör att den passar bra för både bakning och i kaffet. Den har också ett lågt klimatavtryck, kräver relativt lite vatten och i odlingen förs mycket näring tillbaka till jordarna, förklarar Nicklas Jungberg.
Han berättar också att ärtdryckerna har dubbelt så högt proteininnehåll som havredryck och innehåller hälften så mycket socker.
Två emissioner för att nå USA
Sprouds ärtdrycker har vuxit snabbt i popularitet. Nicklas Jungberg, som från början var ensam ägare till bolaget, har tagit in kapital i två rundor för att kunna finansiera en internationell expansion. Och nu är det fullt fokus på andra sidan Atlanten.
– För att ta sig an USA på riktigt så behövs det working capital. Jag tror inte på att hantera en USA-expansion halvdant från Sverige. Men att bygga upp närvaro och produktion i USA – för att inte tala om marknadsföring – kostar så klart pengar.
Nicklas Jungberg är nöjd med de emissioner som gjorts, men säger att lånefinansiering också är viktigt för att kunna växa på rätt sätt.
– Vi har genomfört emissioner både för att få in kapital och kompentens, och det är helt nödvändigt för att lyckas. Men vi vill också arbeta med finansiering via lån, inte minst för att riskkapital späder ut vårt ägande i bolaget.
Svårt för banken att säga ja
Men banker och andra långivare har svårt att bevilja krediter till nystartade bolag med negativt kassaflöde, oavsett hur stor tillväxten och potentialen är. Därför finns EKN, som ska stödja svenska exportföretag med olika lösningar som underlättar finansiering. Sproud kom i kontakt med EKN genom en annan statlig aktör – Almi.
– Vi ville låna pengar genom Almi, och de föreslog i sin tur ett samarbete med EKN. Tillsammans tog de fram en gemensam lösning som gör att vi lånar pengar av Almi, och EKN täcker hälften av risken. Det gör vårt kreditutrymme större och gör att vi kan expandera snabbare, förklarar Nicklas Jungberg.
Sproud använder sig av EKN:s rörelsekreditgaranti som alltså kan täcka en del av bankens risk när de lånar ut pengar till exportföretag och deras underleverantörer. Garantin täcker 50 procent av risken, vilket gör det lättare för banken att säga ja till företagets lånebehov.
– 2020 omsatte vi 25 miljoner kronor, och i år siktar vi på 100 miljoner kronor. De här pengarna har varit bränslet i vår expansion. Annars hade vi fått dra ner rejält på takten, eller späda ut vårt ägande ännu mer, avslutar Nicklas Jungberg.