Publicerad
- Marknader
- Världshandel
Nytt frihandelsavtal ger goda möjligheter i Japan
Ännu bättre möjligheter för svenska företag i Japan. Det är resultatet när ett nytt frihandelsavtal mellan EU och Japans nyligen trätt i kraft.
Japan är Sveriges fjärde största exportmarknad utanför EU. Det nya frihandelsavtalet mellan EU och Japan är det största avtalet som EU förhandlat fram. Det betyder att möjligheterna för svenska företag i Japan är bättre än någonsin. Det uppmärksammade Stockholms handelskammare på seminariet ”Japan – frihandelsavtal och nya affärsmöjligheter” nyligen.
– Det är mycket som talar för Japan just nu. För svenska företag går det bättre i Japan än det gjort på länge. Det är särskilt innovativa och kostnadsbesparande lösningar riktade mot en åldrande befolkning samt lösningar inom förnyelsebar energi och energisparande åtgärder som efterfrågas, sa Carl Norsten, konsult på Business Sweden i Tokyo som inledde seminariet.
Utöver Business Sweden närvarade även Annika Widell från Kommerskollegium som särskilt gick igenom de regelförändringar avtalet har resulterat i.
Hon poängterade att frihandelsavtalet är mer än bara sänkta eller slopade tullar. Det innebär många förbättringar inom exempelvis anpassningar från Japans sida till flera olika internationella standarder, utökat samarbete och transparens och öppenhet kring bland annat upphandlingar.
– Det här avtalet skapar en ökad förutsägbarhet, rättssäkerhet och stabilare investeringsvillkor för alla svenska företag som är intresserade av Japan, sa Annika Widell.
Hon påminde också om vikten av att kunna bevisa för Tullmyndigheterna ursprunget av allt material din vara innehåller för att de ska kunna bedöma om slutprodukten är av EU-ursprung.
Överdramatisera inte skillnaderna i affärskultur
Ett företag som redan i dag befinner sig på den japanska marknaden är miljöteknikföretaget Climeon. Andreas Grenninger från Climeon delade med sig av deras erfarenheter från Japan. Han tipsade bland annat om vikten av att hitta en bra lokal partner – och om att vara långsiktig i sin satsning. Affärskulturen, menade han, tar lite tid att förstå men är kompatibel med oss svenskar om man ger det en chans.
Carl Norsten höll med och tillade att man inte ska överdramatisera skillnaderna i affärskultur. Det finns många likheter mellan svenskar och japaner och efterfrågan på svenska varor och lösningar är stor i landet.
Senare i år väntas även frihandelsavtal mellan EU och Vietnam respektive Singapore träda i kraft.
Läs mer om detaljerna i avtalet med Japan på Kommerskollegiums hemsida.