Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Året är 2011 och ordet influerare kommer inte att läggas till i Språkrådets nyordslista på fem år. Men runt en lägereld i Botswana sitter tre vänner och diskuterar säljmöjligheterna som är kopplade till Sveriges tidiga influencers – bloggarna.

– Vi såg hur influencer-fenomenet föddes genom Sveriges bloggare och vilken effekt de hade på sina många läsare. De inspirerade människor till konsumtionsbeslut. ”Vore det inte bra om de kunde tjäna provision på sina tips”, tänkte vi. ”Den affärsmodellen ska vi bygga!”, säger vd:n Marcus Jacobsson.

Sagt och gjort – så grundades Tipser, en e-handelslösning som gör det möjligt att flytta ett varumärkes köpknapp från märkets egna webbshop till vilken plattform som helst. En influencer kan tipsa om en ny inredningsdetalj i sin Instagram-profil och få provision på köpen som det leder till, och modemagasin kan tjäna provision på ett reportage om sommarens snyggaste klänningar.

”För stor vision”

Tipser arbetade med tanken att bli globala från dag ett, ändå dröjde det drygt sex år innan de började exportera.

– Vi hade en för stor vision från början och tänkte att vi skulle vara globala direkt. Vår plattform tog lång tid att bygga – eller den tar lång tid, vi är på femte generationen nu och kommer aldrig att bli klara. Dessutom är det komplext att göra plattformen landsoberoende eftersom varje land har egna regler gällande exempelvis konsumenträtt och momslagar. Mest komplicerat blir det när handeln sker cross country, det vill säga när varumärket, mediekanalen och köparen finns i olika länder, säger Marcus Jacobsson.

Samtidigt är de utländska kunderna mycket viktiga för Tipser som söker sig till sajter och appar med mycket trafik. Målkunderna är stora mediehus, marknadsplatser och trafikplattformar med ”konsumtionsnärhet”, det vill säga att besökarna är mottagliga för konsumtionsinspiration. I Sverige hör Aftonbladet och DN till Tipsers kunder, men de riktigt stora trafikflödena finns utomlands.

– I Tyskland arbetar vi exempelvis med magasinen Elle och Cosmopolitan och i USA har vi den stora shoppingsiten Shopstyle som är lite som Zalando.

Techjättarnas leverantör

Bland Tipsers samarbetspartners finns techjättar som Google och Instagram. De använder tjänsten för att annonsera om andra varumärkens produkter eller tjänster på sin plattform utan att besökaren lämnar sidan.

– Vi ser en trend att världens trafikkanaler, som Google, vill behålla besökarna på sin plattform. Den ambitionen krockar med deras traditionella affär som bygger på att besökare klickar på annonser och då lämnar sidan. Därför bygger de tjänster för att köpet ska kunna göras utan att kunden klickar ut sig från sidan; Google kallar det Google Shopping Actions och Instagram har sin Instagram Checkout. Det är där vi kommer in, säger Marcus Jacobsson.

Utmaningen med de här nya tjänsterna är att techjättarna måste integrera annonsörernas alla säljkanaler, från Amazon till H&M:s webbshop, med sin egen plattform.

– Det kräver mer arbete och inte minst bandbredd än vad som är rimligt. Tipser löser problemet genom att fungera som en tolk mellan exempelvis Google och säljkanalerna, så att integrationen sker automatiskt.

Det tog flera års idogt arbete för Marcus och hans kollegor att få in techjättarna som partners. När de väl lyckades var det den ultimata dörröppnaren mot andra kunder.

– De här bolagen vill bara arbeta med bolag där risken för misstag är extremt låg, så att ha dem som samarbetspartners är bland den bästa kvalitetsstämpeln man kan få, säger Marcus Jacobsson.

Marcus tips för att nå techjättarna

Många företagare drömmer om att samarbeta med Google, Instagram och Facebook– men att få dem på kroken är inte lätt. Här är Marcus Jacobsson tre bästa tips för att nå techjättarna.

1. Investera i en marketingorganisation

”Innan vi gick utanför Tyskland hade vi i stort sett hittat kunder genom att göra cold calls och visa upp referenscase. När vi väl rekryterade ett team för att jobba med digital marknadsföring och sprida kunskap om vår plattform internationellt gjorde det en enorm skillnad. Vi såg en explosion i inbound leads, alltså kunder som kontaktade oss för att få veta mer.”

2. Använd rätt kanaler för att bli en thought leader

”Se till att anpassa ditt val av digitala kanaler efter din målkund. Våra målkunder är stora företag och då är LinkedIn och Google väldigt bra kanaler för marknadsföring. Det senaste året har vi också arrangerat webinars med intresseorganisationer som Tysklands mediebolags intresseorganisation eller Amerikanska digitala annonsörer. Webinars i stort har vuxit jättemycket under pandemin och det här har gjort oss till så kallade thought leaders på vårt område.”

3. Klättra upp för kunderna

”Det största skälet till vår framgång har varit ett tålmodigt och envist klättrande från en kund till en annan. Mindre kunder i Sverige har lett till större kunder som i sin tur har öppnat dörren till nya marknader. När vi hade fått vår första storkund i Sverige, Bonnier, blev det lättare att sälja in oss till liknande kunder i Tyskland, som Bauer och Burda. Att vi var stora i Skandinavien öppnade alltså dörren till Europa, och när vi hade blivit stora i Europa var USA plötsligt intresserade. Det tar tid och arbete, men utan det hade vi inte fått Google, Facebook eller Instagram. Vi hade försökt att signa dem i många år, men även om man sitter på världens bästa tech-lösning går det inte om man inte har bevisat sig som leverantör. De här jättarna har en tydlig riskaversion, så det är en hygienfaktor att man har andra stora och starka kunder i ryggen.”