Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

”Born global” är ett uttryck för företag som redan från starten siktar på en internationell marknad. Ofta handlar det om innovativa techbolag – men åtminstone ett innovativt strandleksföretag förtjänar också epitetet. Waboba startade 2005, fanns i Australien året därpå och har idag 99 procent av sin försäljning utomlands.

Men allt började som det ofta gör – med ”behovet” att lösa ett avancerat problem.

– Jag var på stranden och insåg att jag saknade något att leka med i vattnet. En boll som studsade riktigt bra i vattnet hade varit något, men det fanns inga. Jag testade hundratals bollar innan jag var klar över en möjlig konstruktion och utvecklade en egen boll, berättar grundaren Janne von Heland.

Tillsammans med en producent i Kina började Janne von Heland producera och finjustera bollen. Första sommaren sålde han den själv till campingar på Öland.

– Jag ställde in en laddning bollar på varje camping och sa ”De här får ni gratis – men ring när de tar slut”. Efter en vecka började samtalen komma, och då förstod jag att det här var på riktigt.

1,5 miljoner vattenstudsbollar till 50 länder

Första exporten gick till alla strandlekars mecka – Australien – som dessutom har sommar under den svenska vintern. Det året sålde Waboba 160 000 bollar i Australien, och succén var ett faktum.

– I dag säljer vi 1,5 miljoner originalbollar och ett antal miljoner andra produkter om året – i 50 länder. Vi lever på innovation och har en aggressiv utveckling av produkter för utomhusspel.

Försäljningen sker på flera sätt. Försäljningen på Amazon och i stora internationella butikskedjor hanterar Waboba själva – medan den övriga försäljningen sker via distributörer. Och i takt med att e-handeln ökar har Waboba också gått från att sälja leksaken till att sälja själva leken.

– I en fysisk butik kan man klämma och känna, men på nätet är det svårare att förstå hur man kan ha kul med produkten. Vi utvecklar produkter som passar att sälja på nätet. Samtidigt skapar vi spel och lekar till dem som och är lätta att förstå – man kan kanske kalla det för en form av analog gamification, förklarar Janne von Heland. Vi har rätt kul på jobbet, tillägger han.

”Tillväxt kräver likviditet”

För några år sedan kom Waboba i kontakt med EKN. Företagets snabba tillväxt gjorde att de behövde tillgång till en växande kreditlina, för att kunna hantera efterfrågan på produkterna. Banken föreslog ett samarbete med EKN – för att återförsäkra sin risk.

– Accelererande försäljning och fler produkter innebär ju ett ständigt problem med likviditet. Vi måste öka mängden produkter i lager, och känna oss trygga i att få tillgång till snabbt kapital om vi behöver det. EKN:s rörelsekreditgarantier täcker av 50 procent av risken för banken, och då blir det förstås lättare för banken att ge oss de krediter vi behöver.

Miljontals potentiella kunder

Och, säger Janne von Heland, i och med övergången från butiks- till näthandel blir dessa kreditmöjligheter bara viktigare.

– Bara i Europa har vi några hundra miljoner potentiella kunder som kan köpa på Amazon och vars köpbeteende påverkas starkt av sociala media. Det gör det svårare att förutsäga säljvolymer och lagerhållning, vilket innebär att vi måste kunna agera snabbt och kraftfullt i produktion och logistik redan när vi ser tidiga trender i konsumentledet. Det förutsätter i sin tur den mer omfattande kreditlina som EKN möjliggör.

Janne von Heland säger att samarbetet med EKN haft ytterligare en fördel – dess enkelhet.

– Många tänker kanske att det är krångligt och byråkratiskt. Men för oss som företag har det tvärtom varit väldigt okomplicerat. Banken och EKN har arbetat ihop för att möjliggöra en kraftfull kreditlina, och vi har kunnat fokusera på att växa.