Publicerad
- Hållbarhet
- Trender
- Tech
Så kan svenska Cleantech-företag öka sin export
Det var ingen slump att Barack Obama ville veta mer om svensk miljöteknik när han besökte Sverige – Sveriges anseende inom så kallad cleantech är högt. Ändå har exporten av svensk miljöteknik stagnerat de senaste tio åren. EKN frågade Anders Sundvall på Tillväxtverket vad det beror på, och hur trenden kan vändas.
Cleantech är hett. Klimatförändringarna och ökad miljömedvetenhet driver trenden för företag vars lösningar gör världen lite grönare. Det handlar om vattenrening, energieffektivisering, förnybar energi, avfallshantering och mycket mer – och det här är områden där Sverige har ett väldigt bra rykte,
– Sverige har ett generellt bra anseende som land, och extra bra anseende på miljöområdet. Det beror mycket på att vi anses leva som vi lär – att vi faktiskt bryr oss om de här frågorna. Väldigt många delegationer kommer hit från hela världen för att lära sig mer, säger Anders Sundvall som arbetar med affärsutveckling inom cleantech på Tillväxtverket.
Först i världen
Enligt honom går vårt goda rykte att spåra hela vägen tillbaka till den svenska industrialiseringen.
– Industrialiseringen var en succé för svensk ekonomi men dåligt för miljön. Och när människor protesterade så lyssnade regeringen. Sverige blev då först i världen med att bilda ett Naturvårdsverk och först i världen med att instifta en miljölagstiftning – och det var viktiga steg på vägen för det svenska miljöarbetet.
Men trots det arvet, och det stora internationella intresset, har svensk miljöexport stagnerat de senaste tio åren. Exportutvecklingen på området har gått långsammare än Sveriges generella exportutveckling – och den svenska miljösektorn har gått sämre än i resten av Europa. Det visar en studie från IVL, Svenska Miljöinstitutet. En av orsakerna kan vara att miljöteknik inte är som vilken produkt eller tjänst som helst – utan ofta ska integreras i ett system eller i ett samhälle.
Stor potential till ökad export
– I Sverige är vi duktiga på holistiska helhetslösningar – och detta är ibland svårt att kopiera rakt av på andra marknader. Därför måste de svenska cleantech-företagen vara flexibla och jobba mycket med paketering och skräddarsydda lösningar i sin export. Här kan vi bli bättre, och det finns en stor potential, säger Ander Sundvall.
Så hur ska man tänka som ett svenskt miljöteknikföretag som vill påbörja eller öka sin export? Anders Sundvall har tre råd:
- Ta hjälp! Det finns mycket hjälp att få, bland annat genom EKN:s garantier. Och jag pratar både om hjälp rent ekonomiskt och kompetensmässigt. Det finns mycket exportexpertis i Sverige, och många sätt att få hjälp.
- Prioritera. Det är så klart alltid viktigt, men kanske i synnerhet när det gäller miljöteknik. Välj marknader som är redo för er produkt eller tjänst.
- Nätverka med storföretagen. Skapa bra relationer med stora svenska företag i branschen. Då kan ni fungera som underleverantörer både i Sverige och utomlands.
Tre svenska cleantech-innovationer som blivit exportsuccéer
Climeon – Grön energi
Climeon omvandlar spillvärme från industrier och geotermisk värme till elektricitet. Företaget grundades 2011 och har redan fått tunga namn som investerare. I början av förra året gick Bill Gates, Marc Zuckerberg och Jeff Bezoz in som investerare via sin gemensamma fond Breakthrough Energy Ventures.
Envac – Avfallshantering
Svenska Envacs tillverkar AI-stödda sopsugsanläggningar för smarta städer, sjukhus och flygplatser. Avfallet transporteras under marken i kulvertar, och Envacs mål är att systemet ska vara en naturlig del av infrastrukturen i framtidens smarta städer. Envac har i dag 4 miljoner dagliga användare och finns i 22 länder.
Regin – Energieffektivisering
Regin grundades redan 1947 och sysslar med energieffektivisering i fastigheter. Idag har företaget kontor runtom i Europa och Asien, exporten står för 70 procent av Regins omsättning.