Publicerad
- Finansiering
Så lyckas Sveriges främsta startups
Svenska Chalmers Ventures rankas som en av världens tio bästa universitetsinkubatorer, och har de senaste 20 åren stöttat och byggt över 600 startups. EKN frågade Sara Wallin, vd för Chalmers Ventures, vad framgångsrika startups har gemensamt.
Chalmers Ventures
Chalmers Ventures är en inkubator och ett riskkapitalbolag i ett. De rankas som den bästa universitetsinkubatron i Norden, och kvalar in bland de tio bästa i världen enligt UBI Global. Idag har de 85 bolag i portföljen och detta trots att de under året gjort ett flertal exits.
I Sverige finns det troligen få aktörer som kan lika mycket om vad som krävs för att lyckas med sitt bolag, inte minst när det gäller att tänka globalt. Vi frågade Sara Wallin, vd på Chalmers Ventures, om vad som gör en framgångsrik startup.
Först och främst, vad gör ni på Chalmers Ventures?
– Rent konkret är vi med och skapar 15 bolag varje år. Tillsammans med forskare och entreprenörer bygger vi teamen från start. Vi coachar bolagen, lotsar dem till olika nätverk och gör dem redo för de olika steg som företaget måste ta.
Ni har sett startups lyckas och misslyckas. Vad är skillnaderna på bolagen som lyckas och inte?
– Många av våra bolag bygger på forskning och det kan ta lång tid att nå till kommersialisering. Det tror jag dock gäller i de flesta bolag i någon mån. Så det gäller att förstå att det kommer att ta tid, och att orka ha driv och motivation under tiden. Det är också viktigt att vara rätt finansierad och ha rätt team på plats för bolagets olika skeden.
Så team och finansiering – hur hjälper ni era bolag med det på rätt sätt?
– Många bolag består ju helt enkelt av grundarna och allt eftersom fler anställda. Här går vi i stället igenom vilken kompetens som behövs i de olika faserna, och sätter samman ett team utifrån de behoven. Det handlar också om rätt finansiering, och då menar jag inte bara rätt när det gäller summor. Rätt finansiering handlar minst lika mycket om att det är rätt extern ägare som kommer in. Det ska vara någon som tillför kompetens och erfarenheter som bolaget behöver i sin utveckling.
Ni brukar också prata om vikten av att välja rätt väg för sin innovation. Berätta!
– Ja även detta blir extra tydligt för forskningsbolag, men gäller så klart alla andra också. Om du har forskat fram ett nytt material så är ju de möjliga tillämpningarna många, och detsamma gäller för många andra produkter och tjänster. Det gäller att hitta var efterfrågan och då också betalningsviljan är som störst. I det här arbetet är teamet och hur det är sammansatt otroligt viktigt.
Hur viktigt är exporttänk och internationalisering för att lyckas som startup idag?
– Jag vågar nog säga att inte ett enda av våra bolag tänker i termer av nationell marknad. I stället fokuserar de på globala behov. Ett av våra nya bolag, Navari, har en AR-lösning som innebär säkrare och effektivare titthålsoperationer av levercancer. Här är det inte land för land som är intressant utan de 900 000 människor som globalt sett drabbas av levercancer varje år.
Och även vid export är teamet och finansieringslösningar viktigt gissar jag?
– Ja! Vi jobbar mycket med att till exempel tillsätta styrelseledamöter som har kunskaper och kontakter om och på olika marknader. En mix av nationaliteter bland medarbetarna gör också stor skillnad i hur man bättre kan förstå olika regioner. Finansieringen vid exportaffärer är självklart också otroligt viktig och kan ibland vara avgörande för att möjliggöra affären. Flera av våra portföljbolag har haft stor nytta av EKN:s produkter i det här hänseendet.
Till sist: Om man driver en startup, eller har en affärsidé, hur tar man den till er?
– Det enklaste är att boka in ett möte på vår digitala ”Open coaching” som är öppen varje tisdag. Man bokar sitt möte via vår hemsida chalmersventures.com. Så det är superenkelt!