Publicerad
- Ekonomi
- Risk
- Trender
Så påverkas exporten av den svaga kronan
Den svenska kronan har tappat mark mot nästan alla andra valutor den senaste tiden – och särskilt mot den extremt starka dollarn. Vi frågade tre experter vad det innebär för svenska exportföretag, och hur de bäst kan utnyttja situationen.
En dollar kostar över 11 kronor. Så sent som i november 2021 stod kursen i 8,60. Kronan har dessutom tappat i värde mot de allra flesta andra valutor. Enligt Stefan Karlsson, chefsanalytiker på EKN, handlar det om klassisk ”utbud och efterfrågan”.
– Dollarn stärks alltid i oroliga tider, och förtroendet för den svenska kronan har samtidigt försvagats. Bland annat väljer fler stora svenska företag att behålla sina tillgångar i utländsk valuta, i stället för att växla till kronor, och då sjunker helt enkelt efterfrågan på kronan.
Läget på valutamarknaden innebär att importen blir dyrare, särskilt om betalningen sker i dollar, och att exporten blir mer lönsam.
– Det här gynnar företag som har sina inköp i kronor och säljer i andra valutor – skogsindustrin är ett bra exempel. De som däremot importerar varor för att sälja på hemmaplan får det tuffare.
Jag tror att exportmarknaden kommer att klara sig bättre än hemmamarknaden.
Politikern och näringslivsprofilen Anders Sundström har bland annat varit socialdemokratisk näringsminister, vd för Folksam och styrelseordförande för Swedbank. Han ser också hur den starka dollarn håller upp svensk export.
– Hittills är det främst den inhemska delen av ekonomin som drabbas av omvärldsoron. Den starka dollarn, samt att andra delar av världen inte drabbats lika hårt som Sverige av situationen, gagnar den svenska exporten som just nu tickar på bra.
Han tycker därför att svenska exportföretag som kan få betalt i dollar ska tänka på att just exportbenet kan stå sig starkare i den här marknaden än den inhemska försäljningen.
– Vi kommer att få se lägre marginaler även i exportsektorn, så jag säger inte att exportbolagen helt ska andas ut. Men jag tror att exportmarknaden kommer att klara sig bättre än hemmamarknaden i Sverige den närmaste tiden.
Den svenska exporten växte faktiskt med 24 procent första halvåret 2022, jämfört med året innan. En stor del av ökningen kan förklaras just av att kronan försvagats mot dollarn och andra valutor. För Sveriges exportföretag kan det här förändra hur man ska tänka kring val av marknad.
– Om ditt företag redan är etablerat i USA så finns det skäl att fundera på att satsa mer där nu. En annan marknad som kan vara värd att titta extra på är Mellanöstern och Gulfländerna. Många av de länderna har sin valuta knuten till dollarn. Dessutom går ekonomierna på högvarv i de oljeproducerande länderna tack vare de skenande energipriserna, säger Stefan Karlsson.
Att välja exportmarknad baserat på valutakurs är dock riskfyllt eftersom valutor snabbt kan vända upp eller ner. Dessutom, säger Stefan Karlsson, kan en stark dollar vagga in exportföretag i en falsk trygghet – eftersom resultaträkningen just nu är ”dopad”.
– Men när kronan stärks i framtiden så blir verkligheten kanske en annan. Mitt tips är att ta höjd för det redan idag och använda den starka dollarn för att bygga likviditet. Dessutom är det en bra idé att ta tag i åtgärder för kostnadssänkningar redan nu – så att man inte bir tagen på sängen när kronan stärks igen.
Andreas Jonason är vd på Simon Kucher & Partners, en av världens största rådgivare inom prissättning. Han har jobbat i mer än 20 år med att hjälpa exportföretag att få ut rätt värde för sina produkter och tjänster. Han säger att man kan använda den svaga kronan på två sätt:
- Passa på att höja dina priser mot dollarkunderna.
- Eller utnyttja situationen för att ta marknadsandelar på dollarmarknaderna.
Att höja priset kan vara lockande, särskilt i dessa tider, och kan vara ett smart sätt att möta de allmänna kostnadsökningarna. Men Andreas Jonason säger att det också finns risker med att justera priser på grund av valutafluktuationer.
– Dollarn kan också snabbt vända ner, det är svårt att förutse valutakurser. Dessutom måste du tänka på att andra leverantörer också kan ha fördelaktiga valutakurser – inte minst dina svenska konkurrenter, säger Andreas Jonasson.