Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

1. Kan du förklara affärsidén på en minut?

”Gör det enkelt för banken att förstå företagets affärsidé. Var kortfattad och konkret när du beskriver vad ni gör – och tänk på att din rådgivare på banken kanske inte är expert på just er bransch. Testa din beskrivning genom att presentera den för någon utanför företaget som kan ge feedback på innehållet. Din rådgivare ska förstå hur ni kommer att tjäna pengar på exporten och hur ni ska klara av att betala tillbaka lånet.”

2. Hur ser budgeten ut?

”Gör en realistisk budget för de kommande tre till fem åren. Undvik glädjekalkyler men ta gärna fram ett ”best case” och ett ”worst case” scenario. Det visar att du tänkt igenom situationen ordentligt och är mentalt beredd på att kämpa på även i motgångar. Gör också en likviditetsbudget som visar flödet av pengar in och ut ur företaget. När på året sker försäljningar och när får ni betalt?”

3. Vem är du?

”En förutsättning för att få banklån är att banken känner förtroende för dig som person. Du – och ditt team på företaget – är en viktig komponent för framtida framgångar. Vilken bakgrund har ni, vilka erfarenheter kan ni dra nytta av och hur motiverade är ni att satsa helhjärtat? Hjälp er rådgivare att förstå varför ni är ett vinnande lag.”

4. Vilken säkerhet kan ni erbjuda banken?

”Även om du lyckas etablera ett förtroende för dig som person och för företagets affärsidé kommer banken behöva säkerhet för lånet. Det kan handla om fastigheter, varulager, kundfordringar eller andra tillgångar i företaget. Fundera också innan mötet hur du ställer dig till att själv gå i personlig borgen för företaget – det är bra att ha tänkt igenom innan om frågan kommer upp.”

5. Vilka medfinansiärer har ni?

”Finns det fler aktörer utöver banken som kan hjälpa till med finansieringen? För exportsatsningar kan EKN gå in och dela risken med banken. EKN kan också ge särskilt stöd till företag med nya och innovativa affärsidéer. Även Almi kan komplettera bankens erbjudande. Har du redan avtal på plats med en utländsk kund underlättar det för banken att fatta ett positivt beslut.”