Publicerad
- Marknader
- Världshandel
- Exportstöd
Stegen: Så lyckas du på mässan
Den här artikeln skulle egentligen ha publicerats i mars 2020, men av förklarliga skäl fick den skjutas upp. Efter mer än två års pandemi och restriktioner är mässorna nu tillbaka, och med det har du chansen att ge exporten en boost. Här tipsar mässexperterna Kim Silvasti och Mona Hedenskog – som har lång erfarenhet av att delta i, leda aktiviteter för och köpa tjänster till både nationella och internationella mässor och event – om hur du får ut så mycket som möjligt av ditt deltagande.
1. Hitta rätt mässa för dig
Ett mässdeltagande kräver både tid och kapital, så steg ett är att hitta rätt mässa för just ditt företag. Men hur gör man?
– Jag skulle börja med att ta fram en lista på kandidater och matcha den mot min marknads- och etableringsplan. Fundera också på syftet för deltagandet. Handlar det om att etablera er på en ny marknad kan geografin vara viktig, men handlar det om benchmarking eller omvärldsbevakning så gäller det att hitta den bästa mässan för din bransch, säger Kim Silvasti, tidigare projektledare på Business Sweden och nu landsansvarig på Vinnovas internationella avdelning.
– Du kan få en överblick över mässorna som finns genom den tyska organisationen Aumas lista. Att vara med på den här listan innebär dessutom en kvalitetssäkring, säger Mona Hedenskog som har arbetat som senior projektledare inom trade promotion på Business Sweden.
2. Delta i en Sverigemonter
Svenska företag samsatsar ofta på stora internationella mässor och som SME-företag kan den typen av deltagande vara väldigt fördelaktigt.
– Genom att delta i en Sverigemonter drar du nytta av varumärket Sverige och knyter kontakter med de andra företagen som deltar. Det är också oftast billigare att delta på det här sättet, säger Mona Hedenskog.
– På mindre mässor kan det finnas regionala satsningar som du kan delta med. Handelskammare, ambassader, Business Sweden och andra Team Sweden-aktörer arrangerar även aktiviteter som kan vara värda att kolla upp, säger Kim Silvasti.
Det är oftast billigare att delta på det här sättet
3. Gör det enkelt för dig
Väl på väg till mässan finns det ett par saker som är särskilt bra att ha med sig – fysiskt, kunskapsmässigt och digitalt – för att undvika merarbete och stress.
– Om du har produkter med dig och mässan arrangeras utanför tullunionen bör du skaffa ett så kallat ATA-carnet, ett dokument för temporär export. Du bör också ha koll på vilka komponenter som ingår i din produkt och var de är tillverkade, så att exporten till ett tredje land inte strider mot några sanktioner. Sist men inte minst är det viktigt att veta om din produkt omfattas av något frihandelsavtal, säger Mona Hedenskog.
– Och se absolut till att ha presentationer och annat nedladdade lokalt. Jag har varit på en mässa där ett av världens största bolag inte kunde presentera sina nyheter för att wi-fin inte fungerade, säger Kim Silvasti.
Var inte rädd för att knacka någon på axeln
4. Optimera tiden på plats
Att optimera din tid på mässan handlar till stor del om att se över vilka bolag som deltar, skicka mötesförfrågningar som passar syftet för ditt deltagande och att följa upp dina möten direkt efter mässan.
– Tid är en bristvara här så var kräsen med vilka du vill lägga tid på. På möten eller i samtal gäller det att tidigt få reda på om det här är någon som faktiskt kan bidra till din verksamhet. Om inte så gäller det att gå vidare, säger Mona Hedenskog.
Men att maxa mässan handlar också om ge dig själv chansen att vara spontan.
– På mässor är det så mycket som sker mellan möten, på kvällens middagar och utanför de bokade aktiviteterna. Se till att ha lite luft i schemat om något riktigt bra dyker upp och var inte rädd för att knacka någon på axeln och fråga om de vill ta en kaffe, säger Kim Silvasti.
5. Utforska den digitala mässan
Covid 19-pandemin snabbade upp digitaliseringen av samhället och idag är kunskapen kring digitala aktiviteter något helt annat än det var för två år sedan. Detta har även påverkat mässorna som erbjuder allt från livestreamade aktiviteter till digitala talarforum och meet-and-greets.
– Mässornas digitala aktiviteter innebär ett mycket billigare och mer hållbart deltagande än att flyga halvvägs över jordklotet – så se över vad som kan göras digitalt innan du bokar resan, säger Mona Hedenskog.
– Och när du väl reser till mässan, gör det mesta av resan. Se om du kan stanna kvar ett par dagar extra för att utforska marknaden, prata med lokala återförsäljare, boka möten med potentiella samarbetspartners eller följa upp med människor som du träffade på mässan, säger Kim Silvasti.