Publicerad
- Case
- Finansiering
Svensk foodtech på export från dag ett
Trots pandemi hoppas Kristianstadbaserade foodtechbolaget Rosenqvists på fortsatt stark tillväxt. Med snabb teknikutveckling, skräddarsydda lösningar och EKN:s garantier som säkerhet i affärerna är siktet inställt på fler tillväxtmarknader.
Den globala marknaden för bearbetad potatis har haft en enorm tillväxt de senaste tio åren. Det har märkts tydligt hos foodtech-bolaget Rosenqvists Food Technologies i Kristianstad. Under tio år har Rosenqvists haft en kontinuerlig tillväxt. Sett till omsättning är företaget nu den fjärde största leverantören av anpassade processlinjer för potatisprodukter i världen.
Placeringen till trots beskriver Rosenqvists vd Stefan Björk företaget som ”new kid on the block”. Avståndet till de tre största är fortfarande långt och planen är att fortsätta växa genom exportaffärer i Europa, Mellanöstern, Asien och USA. Sortimentet har även utökats med processtlinjer för fler råvaror, som nötter. Än så länge har inte coronapandemin bromsat utvecklingen.
– Trots vår litenhet är vi drivande inom innovation och ligger i linje med de största vad gäller teknikutveckling och patent. Det som framför allt skiljer oss mot de stora jättarna är att vi har vi har väldigt stort fokus på slutprodukten. De har mer standardlinjer medan vi utformar processen efter kundens krav och önskemål på slutprodukten.
Den svenska marknaden var redan från starten på 1970-talet för liten för företaget. Idag går nästan all försäljning på export. Totalt har Rosenqvists exporterat till över 60 olika länder.
– Vi är i en ganska smal och nischad bransch, dessutom tillverkar vi maskiner som håller i 25 till 30 år. Det gör att den svenska marknaden är väldigt begränsad. I Sverige finns ett tiotal producenter, vi har levererat till nästan alla.
”EKN spelar en väldigt viktig roll”
För att säkra företagets egna betalningar har Rosenqvists sedan länge en standardiserad betalningsplan för sina internationella kunder som innebär 30 procent i förskottsbetalning. I gengäld kräver nästan alla kunder en garanti från banken, en förskottsgaranti som ger köparen kompensation om Rosenqvists inte lever upp till sina åtaganden enligt avtal. Men för att banken ska kunna lämna den garantin behöver de en säkerhet, EKN:s motgaranti.
– EKN är med i varenda exportaffär och spelar en väldigt viktig roll för oss. Utan EKN:s motgarantier hade vår bank varit mycket mer restriktiv med att ställa ut förskottsgarantierna. Då hade vi nog inte kunnat bedriva affärerna på det här sättet.
Stefan Björk poängterar att kort handläggningstid är viktig för affärerna.
– Oftast tar det inte mer än en vecka innan vi har EKN:s motgaranti på plats för en kunds förskottsbetalning.
”Utmaningen är att fylla på under 2021”
Liksom för många exportföretag är den största osäkerheten framöver coronapandemins konsekvenser. Rosenqvists brukar knyta många viktiga affärskontakter på mässor runtom i världen. Under 2020 ställdes alla mässor utom en in.
– Vi har sålt på bra än så länge trots att säljteamet stannat hemma i Sverige. Det är mycket tack vare att vi haft en bra backlogg från när världen var öppen. Nu är utmaningen att fylla på under 2021. Vi försöker ersätta mässor och möten med videomöten och annat, men det är svårare att bygga förtroende digitalt.
En del av de förändringar som företaget genomfört under pandemin kan bli permanenta och positiva för företagets framtid, tror Stefan Björk. Däribland mindre resande och nya arbetssätt. Allra mest positiv är han till att produktutvecklingen fått fart i och med pandemin. På den tekniska sidan har företaget nyligen lanserat en VPN-modul i alla produktlinjer.
– Den gör att vi kan hjälpa till med optimering, felsökning och kontroll på produktlinjen uppkopplade från distans under ordnade former. Tidigare fick vi flyga folk överallt. Det här blir en säkerhet och trygghet för kunden. Nu kommer kunnigt folk från Sverige kunna hjälpa till även om det inte går att resa.