Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Företaget Källbergs startade 1945. I dag står exporten för 60 – 65 procent av omsättningen med försäljning i Europa inklusive Ryssland, Afrika och Asien.

– Ägget är basen i vår verksamhet och det är framförallt torkade ägg som vi exporterar. Det är en fördel att vi är svenska eftersom många av våra kunder har behov av en kombination av hög produktkvalitet och att standarden för värphönsen är god, säger Jonas Lundin, divisionsdirektör på Källbergs.

Statlig satsning på livsmedelsexport

Källbergs är en etablerad aktör inom svensk livsmedelsexport som kan visa vägen för andra. Just nu pågår en statlig satsning, hanterad av Business Sweden, för just en ökad livsmedelsexport. Ett av målen är att ha personer på plats i länder med potential för svenska företag. De livsmedelsexportansvariga ska skapa nätverk och kontakter för svenska livsmedelsföretag i USA, Kanada, Japan, Sydkorea och Singapore.

Den lokala förankringen är också något som Jonas Lundin lyfter fram vikten av.

– En stor del av vår framgång ligger i vårt nära samarbete med distributörerna. Matkultur och användning av våra produkter skiljer sig mycket mellan olika marknader. Genom att vi arbetar med lokala distributörer kan de hjälpa oss att identifiera kunder, idéer och nätverk som vi annars aldrig hade tänkt på, säger Jonas Lundin.

Majonnäs stort i Ryssland

Ryssland är en av de största marknaderna för Källbergs. Med en majonnäskonsumtion som är en av de högsta i världen är ägg en hett eftertraktad råvara.

– Ryssarna använder gärna majonnäs till allt. Och det är förstås bra för oss, säger Jonas Lundin.

EKN stöttar Källbergs exportaffärer, bland annat i Ryssland. Även om Källbergs byggt upp ett bra renommé och har goda distributörer finns det stora fördelar med att ha med sig EKN på resan.

– Att EKN finns där är en väldigt stor trygghet för oss som gör att vi vågar ta nya affärer med oprövade kunder. Det handlar om att minimera riskerna och där känner vi att det arbete som EKN gör verkligen bidrar och gör skillnad i vår affär, säger Jonas Lundin.

Källbergs har framförallt använt sig av EKN:s Garanti för kundfordringar.