Publicerad
- Case
- Finansiering
- Marknader
- Exportstöd
Svensk konkurrensfördel i Asien
SPI Global Play växer stort i Asien och designar bland annat ett lekland till den thailändska kungens nya köpcentrum. Med EKN har de ett solklart övertag mot konkurrenterna.
Svenska företaget SPI Global Play ritar, bygger och installerar lekland och attraktionscenter. På kundlistan finns allt från företag som Leos Lekland, globala nöjesparker och hotellkedjor till kungar och presidenter. Och David Beckham.
– Vi har ett 50-tal koncept som vi utgår från, till exempel lekland, attraktionscenter, vattenparker eller trampolinparker. Sedan skräddarsyr vi dem efter kundens önskemål – Beckham ville till exempel bara ha en lekanläggning till sina barn, säger Mikael Wettergren, grundare av SPI Global Play.
SPI Global Play började expandera utanför Norden 2012 och idag är de globalt marknadsledande inom det så kallade play and leisure-segmentet. Sedan 2017 har omsättningen växt från dryga 30 till 380 miljoner kronor. En stor del av kunderna finns i Asien, inklusive Mellanöstern. Thailändska Harbor Land är en av de viktigaste.
– Vi byggde deras första lekland 2015 och har nu gjort över tjugo stycken så kallade mega centers åt dem. Just nu planerar vi ett enormt inomhusvattenland åt dem i ett fashionabelt köpcentrum i centrala Bangkok som kungen äger, One Bangkok. Det är en väldigt stor affär; att få loss mark där är enormt svårt och trots det ska leklandet bli lika stort som två eller tre Leos Lekland, säger Mikael Wettergren.
Viktig konkurrensfördel
Prislappen för en av SPI Global Plays anläggningar ligger på cirka 15-20 miljoner kronor, ingen liten kostnad för kunderna. Därför är det en stor affärsfördel att kunna använda EKN:s garantier när Mikael Wettergren säljer in ett projekt. För samtliga affärer med Harbor Land har han använt EKN:s garanti för kundfordringar.
– Garantin för kundfordringar täcker risken att en köpare i utlandet inte betalar oss som avtalat. Garantin gör att vi enklare kan erbjuda kunderna attraktiva kredittider, vilket ger oss ett riktigt försprång mot andra leverantörer.
I många länder, som Thailand, är räntenivån högre än i Sverige. Att få kredit via SPI Global Play innebär därför en mycket billigare typ av finansiering för Harbor Land än de skulle få om de vände sig till en lokal bank.
– När de har finansieringen klar kan Harbor Land dessutom skriva på hyresavtal och så vidare. Det gör hela processen tryggare, smidigare och billigare för dem. De kan då expandera snabbare och det innebär fler affärer för oss, säger Mikael Wettergren.
Utmanande lägen
Utöver Thailand finns SPI Global Plays asiatiska kunder i Vietnam, Singapore, Malaysia och Hongkong samt i Mellanöstern, där företaget samarbetar med systerbolag inom koncernen Global Leisure Group.
– Saudiarabien är världens största marknad för utveckling av attraktioner och upplevelser idag. Det finns inga begränsningar på vilka projekt man kan dra igång där. Nu ska vårt systerbolag bygga en attraktion i jätteprojektet Qiddiya, ett artificiellt berg mitt i öknen där barnen bland annat ska kunna åka forsränning.
För vissa uppdrag har finansiering inte varit den största utmaningen, utan säkerhetsläget. Men det avskräcker inte Mikael Wettergren.
– När vi byggde leklandet Tiger Town i norra Irak smällde det på en amerikansk militärbas som låg cirka 300 meter bort och när vi arbetade i norra Pakistan blev vi förföljda av Al-Qaida. Vi löste det så att våra medarbetare fick åka direkt från hotellet till bygget i bepansrade säkerhetsbilar. Lite konstigt är det såklart att bli skjutsad av beväpnade vakter för att bygga ett lekland – men barnen behöver ju leka där också.
Mikaels tips: Så vinner du kunder i Thailand
- – Jämfört med Sverige är relationsbyggandet enormt viktigt i Thailand och flera andra asiatiska länder. Man ska allra helst träffa potentiella kunder fysiskt. Sedan behöver ni inte prata affärer, men ni måste skapa en kontakt.
- – Vi vinner många affärer i Thailand och resten av Asien för att vi kan erbjuda riktigt säkra lösningar. Säkerhetstänket är stort här och Norden har gott rykte utifrån parametrar som säkerhet, kvalitet, design och innovation, så tryck på att ni är ett svenskt företag.
- – Den finansieringslösning som vi kan erbjuda tillsammans med EKN är en stor konkurrensfördel. EKN har dessutom följt med på möten och stöttat oss i införsäljningen av nya projekt. Det har varit en guldgruva för oss.
Läs mer
- EKN möter
- Exportstöd
Ministern om regeringens plan för att öka exporten
Johan Forssell berättar hur den nya strategin för utrikeshandel ska hjälpa ditt företag att växa utomlands.
Ministern om regeringens plan för att öka exporten
- Marknader
- Exportstöd
Fyra skäl att exportera till Asien
Asien är ett prioriterat område i regeringens nya utrikeshandelsstrategi. Här ger experterna fyra skäl till det – och faktorerna som avgör om du ska blicka österut för nästa exportsatsning.
Fyra skäl att exportera till AsienGaranti för kundfordringar
Garanti för kundfordringar täcker risken att din köpare i utlandet inte betalar fordran enligt avtal. Garantin används för kredittid som är högst 12 månader.
Garanti för kundfordringarEKN för SME- & Midcorp-företag
EKN:s garantier öppnar dörrar till nya marknader för företag som omsätter mindre än fem miljarder kronor.
EKN för SME- & Midcorp-företag