Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Christoffer Lindhe förlorade båda benen och ena armen i en tågolycka 2006. Han var 17 år gammal och simmade på elitnivå. Av alla de proteser Christoffer testade efter olyckan var det ingen som var tillräckligt stabil för att kunna användas i vardagslivet utomhus. Att vara bunden till en rullstol lockade inte. Istället valde Christoffer att utbilda sig till utvecklingsingenjör och forska i balansen i protesfötter. Resultatet som var ett samarbete med universitetet och ortopedtekniker, blev Xtend Foot. Det är en protesfot som har en större vridförmåga i sidled vilket ger en förbättrad balans.

Xtend Foot blev också grunden för bolaget Lindhe Xtend som Christoffer startade. I dag är Jessika Broström vd och företaget expanderar snabbt utomlands. De närmaste åren ligger fokus på marknadspenetration av befintliga marknader och att öppna upp nya exportmarknader. Företaget har som ambition att öppna upp i fem nya länder varje år.

 Jessika Broström, vd för bolaget Xtend Foot.

– Eftersom vår produkt är en medicinteknisk produkt ser systemet för registrering och även ersättning från hälsovårdssystemet olika ut i olika länder och innan vi lanserar i ett land förbereder vi oss noga. Ibland är det en snabb process med registrering och i vissa fall kan vi ha långa ledtider, upp till två år, för att komma in i ett land. Därför har vi många länder på gång samtidigt, säger Jessika Broström.

Tajming är a och o

Att ge sig in i ett nytt land kräver fysiska resurser på plats. Resurser som kan vara svåra att få fram i ett litet bolag. Att veta när det är dags att våga anställa och skala upp med rätt tajming är ständigt aktuella frågor på Lindhe Xtend. Genom ett samarbete mellan företaget, banken och EKN har Lindhe Xtend fått tillgång till en utökad rörelsefinansiering som underlättat i perioder när likviditeten varit ansträngd.

– Att våga ta hjälp under exportresan är viktigt. Vi har en bred kompetens i bolaget men också i vårt nätverk, och genom det svenska statliga exportstödsystem som finns tillgängligt för alla. För oss är det viktigaste att fler amputerade får tillgång till våra produkter för att underlätta vardagen. Men utöver det så är det fantastiskt kul att jobba med internationella affärer och få affärsbekanta över hela världen, säger Jessika Broström.

Tre tips från Jessika Broström för dig som vill exportera

  1. Våga testa. Och var inte rädd för att det inte blir perfekt från starten. Vi har gjort många misstag och alla länder går inte lika bra. Och ibland blir det heller inte riktigt som man tänkt sig. Jag har lärt mig att också våga vara lite mer opportunistisk. Ibland dyker det upp en möjlighet och då får man bara ta den. Och lära sig mer på vägen.
  2. Ha hög respekt för språkets betydelse, även i EU. Arbeta med bra översättare av dokumentation så att ditt företag upplevs professionellt även på det lokala språket. Det är en viktig del av hur ditt varumärke upplevs.
  3. Slutligen, var stolt över att ditt företag kommer från Sverige. Det svenska varumärket är starkt utomlands och de flesta vill träffa och göra affärer med oss svenskar. Svenska flaggor på förpackningar och dokumentation är inte fel!