Publicerad
- Case
- Marknader
Svenska smoothies på export – till Kina
Den svenska smoothie-tillverkaren Veg of Lund har just lanserat sina produkter på en av Kinas största e-handelsplattformar. Här är deras bästa tips för att göra affärer i världens folkrikaste land.
Den svenska livsmedelsproducenten Veg of Lund tillverkar vegetabiliska smoothies på en patenterad bas av potatis och rapsolja. Bakgrunden till patentet är resultatet av professor Eva Tornbergs forsknings- och utvecklingsarbete vid Lunds universitet. Skälet till att det behövs ett patent för att göra smoothies handlar om att potatis och rapsolja inte naturligt löser sig med varandra.
– Vi ville använda de här råvarorna för att skapa ett nyttigt och matigt mellanmål – och patentet i sig är ju ett kvitto på att vi har lyckats utveckla en unik produkt, förklarar Erik Sundqvist som är CFO på Veg of Lund.
Sedan de fick patentet har allt gått snabbt. 2018 vann My Foodie, som produkten heter, pris på World Food Innovation Awards, och strax därefter började de exportera till Storbritannien. Nu i augusti lanserades produkterna på Alibaba-ägda Taobao Live, en av Kinas största e-handelsplattformar, och når därigenom över 600 miljoner kineser.
Flera marknader i en
Men även om försäljning i Kina fanns i planerna, så sker det nu snabbare än Veg of Lund själva hade tänkt. Skälet till det är både tur och skicklighet.
– Vi blev inbjudna till en tävling av Taobao, där 150 leverantörer tävlade inför en jury som skulle utse sex framtida storsäljare. My Foodie blev utvalt och kommer därför att få extra marknadsföring på plattformen – och vi får utbildning i hur Veg of Lund bäst kan nå de kinesiska konsumenterna, säger Erik Sundqvist.
Och den utbildningen kan behövas, menar Erik Sundqvist, eftersom Kina är både en stor och diversifierad marknad.
– Vi har insett att vi inte kan se på Kina som en enda marknad. I stället är varje region, eller till och med enskilda städer, stora marknader i sig. Att vi nu arbetar med en agent i Kina är och kommer att bli väldigt värdefullt för att kunna nå ut på rätt sätt.
Skandinavien har gott rykte
Även om Veg of Lund just påbörjat sin försäljning i Kina, och det ännu inte finns några försäljningssiffror att tillgå, är Erik Sundqvist positiv till att göra affärer i Kina.
– Min uppfattning är att skandinaviska produkter har gott renommé i Kina, och dessutom att importerade livsmedel är hög status. Det skiljer ju sig från Sverige, där konsumenterna vill ha lokalt och närproducerat. De har dessutom kommit långt i digitaliseringen, och har många uppkopplade konsumenter som vi kan nå utan att ta vägen via grossister och livsmedelsbutiker.
Veg of Lunds spaningar hittills – så här gör du bäst affärer i Kina
- Ta hjälp. Med en agent på plats är exporten alltid lättare, men framför allt i Kina som både språkligt och kulturellt skiljer sig från den svenska marknaden.
- Var inte rädd för regelverket.
– Nu har vi tagit hjälp av en agent som kan den kinesiska marknaden, vilket har underlättat för oss att snabbt komma igång. Alla länder har sina regelverk men med rätt partner kan vi hantera de olika regelverken. - Tänk digitalt.
Veg of Lund når över 600 miljoner kineser via en marknadsplats. Det kräver mycket mindre resurser än att försöka ta sig ut i de lokala livsmedelsbutikerna. - Missa inte chansen att nå en miljardpublik.
– Det är väl det främsta tipset. Det här är ett land med 1,4 miljarder människor, stark tillväxt och en växande medelklass. Där vill man ju finnas som företag, säger Erik Sundqvis