Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

– En kväll 1993 satt jag och tittade på nyheterna om översvämningarna i Ångermanlandälven. Jag såg hur folk bar tunga sandsäckar för att bygga vallar och tänkte att det måste finnas ett smartare sätt, berättar Sigurd Melin.

Lösningen blev att stoppa vattnet med vattnet självt. Med så kallade boxvallar – som påminner om ett bokstöd i funktionen – kan vattnets egen tyngd användas för att fånga in och leda vattnet rätt. Men om det idag låter som en genialisk lösning så var intresset allt annat än stort i början av 1990-talet.

– Det var ingen som ville köpa idén eller patentet av mig så 1996 startade jag eget. Och de första 20 åren var det en ökenvandring rent affärsmässigt. Det var inte direkt så att kommunerna hade i sin budget att köpa beredskap mot en översvämning som eventuellt kommer nästa år.

Tillväxt ger utmaningar

2013 bildades företaget Noaq i sin nuvarande form, med Sigurd och Ann Blanche-Sahlqvist som huvudägare. Två år senare spreds en video från Medelpads räddningstjänst – som hade testat boxvallarna – på nätet och blev viral.

– Idag har den videon visats 130 miljoner gånger och det blev startskottet för oss kan man nog säga. Det dröjde inte länge innan vi började få samtal från hela världen, av människor som ville bli återförsäljare. För även om de är sällsynta i Sverige så är översvämningar ett väldigt vanligt problem i stora delar av världen.

De senaste fem åren har Noaq växt med mer än 50 procent per år – och har nu 35 distributörer i lika många länder. Efter sommarens översvämningar i Tyskland och Österrike, där Noaqs boxvallar användes för att minska skadorna, har intresset ökat ytterligare.

– Vi trodde att det skulle lugna ner sig till sommaren, men det blev precis tvärtom och det lilla lager vi hade kvar försvann. Det här är vår utmaning just nu – att bygga ett stort lager binder mycket kapital. Men om vi inte satsar så kan vi inte heller leverera, förklarar Ann Blanche-Sahlqvist.

Delar risk med distributörer

Därmed delar Noaq en utmaning med många växande exportföretag. Det kostar pengar att kunna växa.

– Vi arbetar hela tiden för att hitta lösningar som gör att vi snabbt kan skala upp vår produktionskapacitet. Vi har haft flera ketchupeffekter i vår försäljning men vet att vi måste ta höjd för en riktig islossning – och att den kan komma när som helst. En lösning kan vara att ta in kapital, men än så länge har vi inte känt att tiden varit mogen, säger Sigurd Melin.

En av Noaqs lösningar har i stället varit att de som vill bli återförsäljare får köpa in ett eget lager, och betala 50 procent i förskott. På så sätt delar Sigurd och Ann på investeringskostnaden med sina återförsäljare.

Noaq har idag förfrågningar från länder i hela världen, såsom Trinidad och Tobago, Georgien, Jordanien, Fiji och många fler. 99 procent av försäljningen går på export, och helt plötsligt vill alla ha beredskap för översvämningar.

– Orsaken till vår tillväxt är allt annat än rolig, men att vi kan vara med och rädda liv och egendom runtom i världen är ändå en fantastisk känsla, säger Ann Blanche-Sahlqvist.