Publicerad
- Ekonomi
- Finansiering
Sveriges nya NATO-accelerator hjälper techbolag växa inom försvarsindustrin
Som utvald NATO-accelerator ska LEAD i Linköping hjälpa techbolag att utveckla teknik med både civila och militära tillämpningar genom innovationsprogrammet DIANA.
Vi har tjugo års erfarenhet av att stötta och accelerera bolag, med spets inom komplex och avancerad teknologi som är sprungen ur forskning.
Det svenska medlemskapet i Nato har på många sätt ritat om spelplanen för den svenska försvarsindustrin. Inte minst har medlemskapet öppnat nya marknader, eftersom det nu blivit lättare för svenska bolag att göra affärer med andra Nato-länder.
Men det är inte bara nya affärsmöjligheter som kommer med medlemskapet. Nato verkar även för att snabba upp utvecklingen av ny försvarsteknologi, vilket öppnar för svenska techbolag som vill slå sig in på den globala försvars- och säkerhetsmarknaden.
För att utveckla ny teknik som kan lösa specifika problem och utmaningar inom försvarsområdet har Nato skapat innovationsprogrammet DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic). Med Sverige som fullvärdig medlem får svenska bolag nu tillträde till programmet. Som svensk accelerator inom alliansen har tech-inkubatorn LEAD i Linköping utsetts.
– Vi har tjugo års erfarenhet av att stötta och accelerera bolag, med spets inom komplex och avancerad teknologi som är sprungen ur forskning. Vi har bland annat spets inom avancerade material, visualisering och bildanalys, vilket jag tror bidrog till att vi utsågs till Sveriges accelerator, säger Catharina Sandberg, vd på LEAD.
DIANA-programmet fungerar genom att utlysningar skapas inom olika områden där Nato ser behov av teknikutveckling. Företag med lösningar inom ramen för utlysningarna kan ansöka om att delta och de som väljs ut får tillgång till ett avancerat acceleratorprogram, där deras teknik utvecklas, testas och anpassas för att skalas upp.
– De bolag som kommer med får välja vilken accelerator de vill jobba med. Om de väljer oss sätter vi ihop ett team med affärscoach och experter från försvaret och andra områden där de behöver stöd. Sen arbetar vi med dem efter ett schema som DIANA tagit fram. De kommer även hit till oss 3–5 dagar per månad, säger Catharina Sandberg
Precis som bolag från alla Natos medlemsländer kan välja att accelereras av LEAD, kan svenska företag inom programmet söka sig till en accelerator i vilket annat Nato-land som helst. På detta sätt skapas också möjligheter att knyta viktiga kontakter på en ny marknad. Fokus inom DIANA-programmet ligger på så kallad dual-use technology.
– Det är alltså teknik som kan användas i både civila och militära applikationer. Civila teknologier utvecklas mycket snabbare, så det finns ett stort behov av att få in dem i försvarssektorn så fort som möjligt. Bolag med civila inkomster har också mycket lättare att klara sig på den tröga och krångliga försvarsmarknaden, säger Catharina Sandberg.
Även utanför Nato görs insatser för att stötta och accelerera bolag med teknik som både kan användas militärt och civilt. Nyligen utlyste den svenska innovationsmyndigheten Vinnova och Försvarsmakten ett acceleratorprogram för bolag som har teknik med dubbla användningsområden. När programmet startar är det med LEAD som inkubator.
– Vi har redan arbetat med ett antal bolag av den här typen, som exempelvis ett bolag som utvecklar grafen, vilket är högintressant material militärt eftersom det inte syns bra på radar. Ett annat bolag utvecklar avancerade drönarbaserade kamerasystem. Nu ser vi fram emot att hjälpa fler bolag med den här typen, säger Catharina Sandberg.
Tre tips för techbolag som vill satsa på försvaret
Catharina Sandberg, vd på den svenska NATO-acceleratorn LEAD, tipsar:
- Hitta ett behov
“Find a need and fill it” är ett klassiskt råd av en anledning. Börja där. Våga dig ut, träffa folk och ställ frågor för att hitta behoven. Arbeta nära en kravställande kund för att lyssna in och förstå deras behov. - Satsa dubbelt
Har du en lösning på en civil marknad finns möjligheten för att gå mot försvarsmarknaden som ett andra segment. Kräver en hel del förberedelse och kunskap men det finns stöd att få. - Sök en utlysning
Håll koll både via Nato DIANA och Vinnova. Via vissa inkubatorer och Science Parks kan du också få värdefulla kontaktvägar och nätverk.