Publicerad
- Case
- Marknader
Wellibites ska ta nyttigt godis till världen
Sara Serray sålde sin lägenhet för att finansiera sin godis-idé. Efter nio månader hade hennes nyttiga godis tagit sig in i butiker över hela Sverige. Nu är det dags för resten av världen – så här väljer Wellibites marknader för sin godisexport.
Sara Serray saknade ett godis som hon med gott samvete kunde ge till sin systerdotter. Och med en apotekarbakgrund började hon experimentera själv hemma i lägenheten.
– Jag tänkte ”hur svårt kan det vara” och började koka olika recept hemma i köket. Efter väldigt många försök hittade jag till slut rätt, och hade precis så mycket pengar att jag hade råd att göra en provbeställning hos producenten. Som tur var blev godiset precis så gott som jag hoppats, berättar Sara Serray.
Resultatet var ett veganskt godis med 40 procent mindre kalorier än vanligt godis, och som endast innehåller naturliga smaker och färger från frukt och grönt. Det är dessutom helt fritt från både socker och gluten, och berikat med vitaminer och mineraler.
Alla stora livsmedelskedjor
Det blev snabbt tydligt för Sara Serray att hon prickat rätt och hittat en lucka på marknaden. Efter bara nio månader gick hennes Wellibites att köpa hos Sveriges alla stora livsmedelskedjor, hos alla apotekskedjor samt något år senare även på alla Pressbyrån och 7-eleven.
– Omsättningen blev 2,7 miljoner första året och 12,5 miljoner andra året. I år kommer Wellibites att sälja för 21 miljoner kronor och vi siktar på 50 miljoner nästa år.
Men att växa kräver både ett team och kompetens. Sara Serray insåg att den kraftiga tillväxten krävde en stark partner. Efter att ha varit med i SVT:s Draknästet och fått erbjudanden av fyra av fem drakar valde Sara Serray att i stället gå samman med den stora Foodtech-koncernen Humble Group.
– Mitt mål har alltid varit att få ut Wellibites i världen och att bidra till att förbättra folkhälsan. Jag vill hjälpa till i kampen mot diabetes typ 2 och fetma, och på egen hand hade det gått långsammare. Med Humble Group i ryggen blir förutsättningarna helt annorlunda.
Var äter vuxna gelégodis?
Första exporten gick till Norge, ett land som marknadsmässigt liknar Sverige på många sätt. Framöver finns det flera saker att ta hänsyn till när Wellibites ska välja nya marknader.
– För det första gäller det att hitta marknader där vuxna äter den här typen av gelégodis. Vi gör det i Sverige, men det är verkligen inte så i många andra delar av världen.
Kriterium nummer två handlar om att hitta marknader där man alltså äter godis men där det ändå finns ett hälsotänk.
– Jag letar efter länder där hälsotrenden är stark och där egenskaper som sockerfritt, glutenfritt, palmoljefritt och veganskt är starka argument. Tyskland och England är intressanta marknader för Wellibites just nu, men jag sneglar också på både USA och Kina.
En engagerad distributör
När det gäller att finansiera exporten så ser Sara Serray just nu att hon kan göra det med egna medel, kapital som hon byggt upp inne i företaget under de senaste åren. Utmaningen ligger i stället i att hitta rätta distributörer på de olika marknaderna.
– Det jag lärt mig från Norge är hur viktigt det är att distributören verkligen kan marknaden, eftersom de i praktiken ”blir” Wellibites i landet. Det är din partner i varje land som behöver ha koll på utvecklingen och trender och verkligen vara engagerad i tillväxten.
Just engagemanget blir en viktig del när Wellibites nu ska leta distributörer på nya marknader.
– Det är lätt att få in en stor första order, men det viktiga är vad som händer efter det . Mitt tips är att leta efter en partner som vill marknadsföra och verkligen satsa på din produkt.