Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Projektet innefattar byggnation av elektrifierad järnväg med tillhörande broar, tunnlar, viadukter etcetera samt fem stationer, ett sidospår och sex bangårdar. Järnvägen kommer ansluta till den befintliga järnvägen mellan Kars, Tbilisi och Baku. Projektet är tänkt att minska beroendet av vägtransporter i regionen samt att bidra till att ytterligare knyta samman Turkiet och Europa med Kaukasus, Centralasien och Kina. 

EKN har preliminärt A-klassat projektet. Den potentiella sociala och miljömässiga påverkan från projektet relaterar främst till markförvärv och folkomflyttning, arbetsvillkor, hälsa och säkerhet för närliggande samhällen, biodiversitet och gränsöverskridande påverkan på vattendrag. Bedömningen av projektets sociala och miljömässiga påverkan (ESIA) återfinns i följande webblänk:

Med utgångspunkt i befintlig ESIA genomför EKN en fördjupad analys av projektets sociala och miljömässiga risker. EKN har också en nära dialog med inblandade parter för att säkerställa att riskerna hanteras i linje med internationella standarder.

Informationen publicerades på EKN:s webbplats www.ekn.se den 7 januari 2025. Synpunkter på affären kan lämnas inom minst 30 dagar till info@ekn.se. Denna publicering följer OECD:s rekommendation om gemensamma förhållningssätt för exportkreditinstitut, de så kallade ”Common Approaches”.

Sidan uppdaterades senast