Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

– Att XVIVO Perfusion blivit utsett till årets Exportgasell är en tydlig bekräftelse för oss att vi jobbar med rätt strategi. Denna har inneburit att bolaget redan från starten har fokuserat på världsmarknaden, vilket har resulterat i försäljningstillväxt varje år. Utmärkelse betyder mycket för oss och ger oss energi att fortsätta fokusera på de internationella marknaderna, säger Magnus Nilsson, vd på XVIVO Perfusion.

XVIVO Perfusion har, med visionen "ingen skall behöva avlida i väntan på ett organ" som främsta drivkraft, vuxit från idé till världsomfattande aktör på mindre än två decennier. En stark internationell tillväxt, god lönsamhet och fortsatt stora investeringar i forskning, ger förutsättningar för en lysande framtid.

98 procent på export

Produkter som ökar tillgängligheten på organ med god överlevnadspotential vid transplantation, det är XVIVO specialister på. I dag har företaget en marknadsandel på cirka 90 procent vid traditionell kall preservation, en process där man bevarar lungor inför transplantation. Produkterna XPS och STEEN Solution är de första i sitt slag som erhållit godkännande av FDA på den amerikanska marknaden.

– Vår affärsidé är att öka överlevnadsgraden hos patienter som behöver transplantat genom att tillhandahålla produkter som ökar tillgängligheten på organ med god överlevnadspotential vid transplantation så att fler kan få en livräddande transplantation, säger Magnus Nilsson.

Även om XVIVO Perfusion är ett svenskt företag var Sverige faktiskt först det trettonde landet man sålde till. Länder som Kanada och Tyskland var snabbare på att implementera lösningen. Och under 2017 utgjorde exporten 98 procent av den totala omsättningen.

– Den stora utmaningen för bolag som oss är att ständigt jobba med förbättringar av vår teknologi och för det behöver vi hela tiden bygga och hitta rätt kompetens, säger Magnus Nilsson.

Fokusera på den mest avancerade kunden

XVIVO levererar dels maskiner, dels tillhörande sterila lösningar och engångsartiklar som behövs för att utvärdera en lunga. Försäljningsprocessen tar normalt sett tre till tolv månader från första kontakt till affär. Finansieringen sker i dag inom bolagets egna kreditramar men man tittar på nya möjligheter inom området. För de kunder som väljer att hyra en maskin undersöker man också, i samarbete med finansieringsinstitut, bättre lösningar för finansieringen.

– En del av vårt framgångsrecept har varit att vi från början fokuserat på de mest avancerade och kunniga kunderna, opinionsledarna, var än i världen de befunnit sig. Lyckas vi sälja till dem blir det lättare att få andra kunder att anamma teknologin senare.

Fakta om Exportgasellen
EKN är sedan fyra år huvudpartner till Di Gasell. Genom att dela ut utmärkelsen ”Årets Exportgasell” vill EKN få fler företag att se möjligheter med export och ta chansen att växa på nya marknader. Priset instiftades 2015 och går till ett exporterande Gasellföretag som har utmärkt sig genom framgångsrik export till tillväxtmarknader. Företaget ska ha vuxit genom en medveten och långsiktig strategi för export till tillväxtmarknader, samt ha en substantiell andel export i förhållande till den totala omsättningen.

Foto: Pax Engström