Publicerad
- Pressmeddelanden
EKN och Serendipity Challenge ingår partnerskap
EKN är en myndighet som har uppdraget att hjälpa svenska företag ut på exportmarknaderna. Serendipity Challenge är en entreprenörstävling och techarena för startup- & tillväxtbolag som har ett globalt fokus. Med andra ord en ”match made in heaven”.
Steget ut på exportmarknaderna ter sig ofta svårt för många små och medelstora företag, särskilt vad gäller finansiering.
– Man har svårt att lämna kredit till kunderna. Man har svårt att ta investeringen som ofta hänger ihop med en större exportorder. Därför avstår man, säger Carl-Johan Karlsson, chef för EKN:s avdelning för små och medelstora företag.
Men med hjälp av EKN går många hinder att enkelt överbryggas.
– Vi är en myndighet med uppdrag att hjälpa företagen ut i världen, det kostar lite, och ger mycket, säger Carl-Johan Karlsson.
Just därför tycker han att ett partnerskap med Serendipity Challenge är perfekt.
– Serendipity har nätverket och plattformen bland framgångsrika svenska tech-bolag. Vi har musklerna och riskaptiten, som gör att de kan lösa sina finansiella knutar och nå ut i världen.
Han får medhåll av Serendipity Challenge grundare Omid Ekhlasi:
– EKN har en viktig roll för främjandet av svenska företags export och internationalisering, vilket ofta är avgörande nyckelfaktorer för de startup och tillväxtbolag som är en del av Serendipity Challenge.
Tillsammans vill nu EKN och Serendipity hjälpa fler svenska företag att bli globala.
– Med sitt breda nätverk och expertis kommer EKN att kunna bidra mycket till Serendipity Challenge-plattformen.
– För oss är det exakt rätt sammanhang att verka i. Även om det låter lite klyschigt så tror jag att här kan ett plus ett faktiskt bli tre, säger Carl-Johan Karlsson.