Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

– Det här är en utmaning för många små och medelstora företag även när det inte är pandemi. Då är internationella mässor och andra fysiska events väldigt viktiga mötesplatser för säljare och köpare. När de nu har ställts in i kombination med reserestriktioner till många länder får företagen ännu svårare att hitta nya marknader, säger Stefan Karlsson, chefsanalytiker på EKN.

Bland de små och medelstora företag som har merparten av sin omsättning i form av export är det ännu fler, drygt två tredjedelar som aktivt söker nya marknader. En majoritet av dem som aktivt söker nya exportmarknader upplever det som mycket eller ganska svårt att hitta dem.

Resultaten i korthet:

  • Drygt hälften (52 procent) av små och medelstora exportföretag söker aktivt efter nya exportmarknader för sina produkter och tjänster
  • Bland dem som har merparten av sin omsättning i form av export är det drygt två tredjedelar (68 procent) som aktivt söker nya marknader
  • Många (32 procent) små och medelstora exportföretag har problem att hitta nya marknader
  • En majoritet (62 procent) av dem som aktivt söker nya exportmarknader upplever det mycket eller ganska svårt

Fakta om undersökningen

Tid: Demoskop svarade för undersökningen, som genomfördes 16-26 februari 2021
Målgrupp: Exportföretag med 1 - 249 anställda
Antal intervjuer: 300
Metod: Telefonintervjuer med vd eller en av vd utsedd person
Vägning: Resultatet har vägts med avseende på bransch och antal anställda