Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Dags att blicka österut?

När den svenska regeringen nyligen presenterade sin strategi för utrikeshandel pekades exporten till Asien ut som ett särskilt prioriterat område för svenska bolag. Det är inte svårt att förstå varför.

En anledning är givetvis att Asien växer snabbt, samtidigt som EU:s andel av världshandeln minskar. Enligt IMF ser tillväxten i Asien ut att landa på 5 procent i år, vilket kan jämföras med att Eurozonen tros växa med 0,9 procent under 2024.

Ett annat skäl till att blicka österut är att Asien erbjuder en mäktig möjlighet för svenska företag att hitta nya kunder. Kontinenten som helhet är hem till 4,8 miljarder människor medan hela EU har knappt 450 miljoner invånare. Bara i Tokyo bor runt 40 miljoner människor, vilket gör att staden – eller andra asiatiska megastäder – kan utgöra en marknad i sig för svenska bolag.

Med det här temat vill vi väcka intresset för Asien bland svenska bolag. Vi lyfter fram spännande asiatiska marknader, pratar med företag som har lyckats i området och frågar experter om vad man bör tänka på när man påbörjar sin exportresa till den här jättelika marknaden. Vi berättar om branscher som kan ha extra mycket att hämta i Asien och delar sist men inte minst av oss av några av de stöd som finns att tillgå – när du väl har tagit beslutet.

Förra året uppgick värdet av den svenska exporten till Asien till 220 miljarder kronor. Låt se om vi kan toppa denna notering 2024.

Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell

  • EKN möter
  • Exportstöd

Ministern om re­ge­ring­ens plan för att öka exporten

Johan Forssell berättar hur den nya strategin för utrikeshandel ska hjälpa ditt företag att växa utomlands.

Ministern om re­ge­ring­ens plan för att öka exporten
Två glas med äppelmust står på ett bord framför en skål med äpplen och två flaskor kullamust.

  • Case
  • Garantier
  • Marknader

Skånsk must ska bli ett måste i Asien

På butikshyllor på Bali, och i Singapores köpcentrum, är kylarna fulla av skånsk äppelmust. Det är resultatet av Kullamusts tioåriga satsning på att nå 4,8 miljarder asiatiska konsumenter med sin ”exotiska” dryck.

Skånsk must ska bli ett måste i Asien
Mikael Wettergren och SPI Global Plays chefsdesigner Nicole Lindkvist på plats i ett lekland.

  • Case
  • Finansiering
  • Marknader
  • Exportstöd

Svensk kon­kurrens­för­del i Asien

SPI Global Play växer stort och designar bland annat ett lekland till den thailändska kungens nya köpcentrum.

Svensk kon­kurrens­för­del i Asien
Två kvinnor står och tittar på något i ett fönster i kontorsmiljö

  • Marknader
  • Exportstöd

Fyra skäl att ex­por­tera till Asien

Asien är ett prioriterat område i regeringens nya utrikeshandelsstrategi. Här ger experterna fyra skäl till det – och faktorerna som avgör om du ska blicka österut för nästa exportsatsning.

Fyra skäl att ex­por­tera till Asien
Väg mellan skyskrapor nattetid

  • Marknader
  • Exportstöd

Fem vägar till Asien

Hur gör man för att börja exportera till Asien? Här ger två Asien-experter sina bästa tips.

Fem vägar till Asien
En man och en kvinna sitter på en rundad bänk med en häck bakom.

  • Finansiering
  • Marknader
  • Exportstöd

Fem sätt att få hjälp med Asien-exporten

Det finns många skäl för svenska företag att blicka österut. Det finns dessutom mycket stöd att få på vägen – här är fem myndigheter och organisationer som hjälper dig att ta steget till Asien.

Fem sätt att få hjälp med Asien-exporten
Kvinna står framför skyline med höghus nattetid och läser på sin mobil.

  • Marknader
  • Trender
  • Exportstöd

Analytikernas Asien-tips

Gör du affärer i Kina, Bangladesh, Indien eller Pakistan? I EKN:s landriskanalyser hittar du sådant som är bra att ha koll på för flera asiatiska marknader – här är ett smakprov.

Analytikernas Asien-tips
En man och en kvinna går i ett affärskvarter

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

3 marknader du inte får missa

Letar du efter tillväxtpotential kan Indonesien, Filippinerna eller Vietnam vara helt rätt marknad för er nästa exportsatsning.

3 marknader du inte får missa
En grupp människor iklädda Klättermusen-kläder poserar utanför en Klättermusen-butik i en galleria.

  • Case
  • Bank
  • Garantier
  • Marknader

Hemlig­heten bakom Klätter­musens succé i Asien

Friluftsmärket som grundades i Åre på 1970-talet har nu halva sin omsättning i Asien. Så här gjorde Klättermusen succé i öst.

Hemlig­heten bakom Klätter­musens succé i Asien

Mer inspiration för dig som vill exportera till Asien

Joakim Abeleen

Export­tipset #31 Joa­kim Abe­leen

Joakim Abeleen, Vice President East Asia & Pacific, Business Sweden, ger i en videohälsning från Peking sina bästa tips till svenska företag som vill börja exportera till Asien.

Export­tipset #31 Joa­kim Abe­leen
Frédéric Cho

Export­tipset #32 Fré­dé­ric Cho

Tacka ja eller nej till middagen när du gör affärer i Kina? Frédéric Cho, vice ordförande för Sweden-China Trade council, ger svaret i filmen.

Export­tipset #32 Fré­dé­ric Cho
Greger Leijonhufvud

Export­tipset #33 Gre­ger Leijon­hufvud

Greger Leijonhufvud, regionansvarig på EKN för västra och södra Sverige, vet vilka hemligheter svenska företag som vill exportera till Asien behöver känna till. Dessa delar han med sig av i filmen.

Export­tipset #33 Gre­ger Leijon­hufvud
Richard Nakamura

Export­tipset #34 Rich­ard Na­ka­mu­ra

Richard Nakamura, forskare i internationell handel vid Göteborgs universitet, avslöjar i det här klippet vilka asiatiska marknader med stor potential för svensk export som många bolag missar.

Export­tipset #34 Rich­ard Na­ka­mu­ra
Lisa Ferraton

Export­tipset #35 Lisa Ferra­ton

Nyfiken på affärskulturen i Singapore? Lisa Ferraton, vd för Svenska Handelskammaren i Singapore, berättar i den här filmen vad du ska tänka på för att nå framgång bland affärskollegorna i landet.

Export­tipset #35 Lisa Ferra­ton

Unable play this video

Because of your cookie settings, we cannot play this video for you. You need to accept 'Necessary' and 'Markering' in order for the video to be able to play.

Change cookie settings

Publicerad

Så lyckas du med exporten till Asien

Allt du behöver veta för att komma igång med exporten till öst.

Filen är ett PDF dokument

Ladda ned dokumentet

Sidan uppdaterades senast