Publicerad
Så lyckas du med exporten till Asien
Allt du behöver veta för att komma igång med exporten till öst.
Filen är ett PDF dokument
Ladda ned dokumentetMed det här temat vill vi väcka intresset för Asien bland svenska bolag. Vi lyfter fram spännande asiatiska marknader, pratar med företag som har lyckats i området och frågar experter om vad man bör tänka på när man påbörjar sin exportresa till den här jättelika marknaden.
När den svenska regeringen nyligen presenterade sin strategi för utrikeshandel pekades exporten till Asien ut som ett särskilt prioriterat område för svenska bolag. Det är inte svårt att förstå varför.
En anledning är givetvis att Asien växer snabbt, samtidigt som EU:s andel av världshandeln minskar. Enligt IMF ser tillväxten i Asien ut att landa på 5 procent i år, vilket kan jämföras med att Eurozonen tros växa med 0,9 procent under 2024.
Ett annat skäl till att blicka österut är att Asien erbjuder en mäktig möjlighet för svenska företag att hitta nya kunder. Kontinenten som helhet är hem till 4,8 miljarder människor medan hela EU har knappt 450 miljoner invånare. Bara i Tokyo bor runt 40 miljoner människor, vilket gör att staden – eller andra asiatiska megastäder – kan utgöra en marknad i sig för svenska bolag.
Med det här temat vill vi väcka intresset för Asien bland svenska bolag. Vi lyfter fram spännande asiatiska marknader, pratar med företag som har lyckats i området och frågar experter om vad man bör tänka på när man påbörjar sin exportresa till den här jättelika marknaden. Vi berättar om branscher som kan ha extra mycket att hämta i Asien och delar sist men inte minst av oss av några av de stöd som finns att tillgå – när du väl har tagit beslutet.
Förra året uppgick värdet av den svenska exporten till Asien till 220 miljarder kronor. Låt se om vi kan toppa denna notering 2024.
Johan Forssell berättar hur den nya strategin för utrikeshandel ska hjälpa ditt företag att växa utomlands.
Ministern om regeringens plan för att öka exporten
På butikshyllor på Bali, och i Singapores köpcentrum, är kylarna fulla av skånsk äppelmust. Det är resultatet av Kullamusts tioåriga satsning på att nå 4,8 miljarder asiatiska konsumenter med sin ”exotiska” dryck.
Skånsk must ska bli ett måste i Asien
SPI Global Play växer stort och designar bland annat ett lekland till den thailändska kungens nya köpcentrum.
Svensk konkurrensfördel i Asien
Asien är ett prioriterat område i regeringens nya utrikeshandelsstrategi. Här ger experterna fyra skäl till det – och faktorerna som avgör om du ska blicka österut för nästa exportsatsning.
Fyra skäl att exportera till Asien
Hur gör man för att börja exportera till Asien? Här ger två Asien-experter sina bästa tips.
Fem vägar till Asien
Det finns många skäl för svenska företag att blicka österut. Det finns dessutom mycket stöd att få på vägen – här är fem myndigheter och organisationer som hjälper dig att ta steget till Asien.
Fem sätt att få hjälp med Asien-exporten
Gör du affärer i Kina, Bangladesh, Indien eller Pakistan? I EKN:s landriskanalyser hittar du sådant som är bra att ha koll på för flera asiatiska marknader – här är ett smakprov.
Analytikernas Asien-tips
Letar du efter tillväxtpotential kan Indonesien, Filippinerna eller Vietnam vara helt rätt marknad för er nästa exportsatsning.
3 marknader du inte får missa
Friluftsmärket som grundades i Åre på 1970-talet har nu halva sin omsättning i Asien. Så här gjorde Klättermusen succé i öst.
Hemligheten bakom Klättermusens succé i AsienJoakim Abeleen, Vice President East Asia & Pacific, Business Sweden, ger i en videohälsning från Peking sina bästa tips till svenska företag som vill börja exportera till Asien.
Exporttipset #31 Joakim AbeleenTacka ja eller nej till middagen när du gör affärer i Kina? Frédéric Cho, vice ordförande för Sweden-China Trade council, ger svaret i filmen.
Exporttipset #32 Frédéric ChoGreger Leijonhufvud, regionansvarig på EKN för västra och södra Sverige, vet vilka hemligheter svenska företag som vill exportera till Asien behöver känna till. Dessa delar han med sig av i filmen.
Exporttipset #33 Greger LeijonhufvudRichard Nakamura, forskare i internationell handel vid Göteborgs universitet, avslöjar i det här klippet vilka asiatiska marknader med stor potential för svensk export som många bolag missar.
Exporttipset #34 Richard NakamuraNyfiken på affärskulturen i Singapore? Lisa Ferraton, vd för Svenska Handelskammaren i Singapore, berättar i den här filmen vad du ska tänka på för att nå framgång bland affärskollegorna i landet.
Exporttipset #35 Lisa FerratonBecause of your cookie settings, we cannot play this video for you. You need to accept 'Necessary' and 'Markering' in order for the video to be able to play.
Change cookie settingsPublicerad
Allt du behöver veta för att komma igång med exporten till öst.
Filen är ett PDF dokument
Ladda ned dokumentetSidan uppdaterades senast